Mooi inkijkje op de spoedeisende eerste hulp

Pioen 07 januari 2024
Heleen Lameijer schreef haar eerste boek.
Een jonge bevlogen arts op de spoedeisende hulp. In haar element als er 'nood aan de man 'is. Rustig en doortastend, zoals wij als hulpnemers graag hebben.
Nog niet eerder las ik een boek over spoedgevallen en kreeg nog meer bewondering voor het werk van deze artsen en verpleegkundigen. Ze werken vaak onder flinke druk en hun inzet kan het verschil tussen leven en dood maken.
Heleen is nog jong, ze maakt veel mee. Ze is goed opgeleid, maar blijft bovenal zichzelf. Legt ook haar eigen functioneren onder een loep en laat zien dat ook een arts heel kwetsbaar kan zijn. Soms in het werk, soms in het eigen leven. Als Heleen in privésfeer te maken krijgt met het ziekenhuis is zij ook en zwaarder geraakt dan wanneer zij aan het werk is. Mooi om te lezen vind ik dat ze soms in haar werk ook protocollen weet te negeren en haar mens-kant durft te tonen.
Een leuk onderdeel is ook dat zij probeert reanimatie via Instagram laagdrempelig aan te bieden. Zo ontdekt ze dat wel overal defibrillatoren hangen, maar dat veel mensen denken dat die alleen door opgeleide mensen gebruikt mogen worden. Dat is dus niet zo.
Ik vind dit boek 4 sterren waard.
Pioen december 2023

Meer recensies van Pioen