Originaliteit, deel 2

QuintenMaes 28 oktober 2021
Na het bijzonder sterke Mijn Waarheid, dat deze auteur in 2020 uitbracht, waarin de lezer zelf kon kiezen welk deel van het verhaal hij als eerste las, was ik reuzebenieuwd naar deze Paniek, en vooral hoe de auteur zichzelf nog kon overtreffen. Mijn verwachtingen werden volledig ingelost. Paniek staat als een huis, en kan evenwaardig naast Mijn Waarheid pronken als een ijzersterke thriller die voor veel (hoewel iets minder) prettige leesuren zorgt.
Deze keer zit de verrassing niet in de twee versies van hetzelfde gebeuren, maar in de volgorde hoe het allemaal wordt verhaald. het begint met Willem, een politieman die vastzit in een kasteelgebouw waar een schietpartij is losgebarsten. Het verhaal start wanneer hij op een kruipzolder zit met een aantal anderen, en hij weet dat hulp niet gaat komen, dus besluit hij om zelf op zoek te gaan. Daarvoor moet hij langs de schutters de kelder bereiken, en dat is niet zo evident.
Vervolgens wordt zijn verhaal overgenomen door Jake, maar deze keer loopt het verhaal achterwaarts, waardoor het einde het begin is - of het begin het einde. Dit maakt dat de lezer pas op het einde weet hoe het precies in elkaar zat. Naast een geweldig spannend boek is Paniek ook nog eens een psychologische rit in het brein van verschillende mensen die allemaal met elkaar verbonden zijn. Dat punt op zich maakt dit al een boek dat de moeite waard is om te lezen. De taferelen zijn gruwelijk, maar realistisch. Een dikke (of dunne, want het is geen dik boek) aanrader.

Meer recensies van QuintenMaes