Niet dik en niet duur

Quirien van Loon 28 mei 2020 Auteur
Nadine Swagerman won met haar debuutroman “Eén waarheid” (2018) de Jonge Jury Debuutprijs 2019. In maart 2020 verscheen haar tweede YA-thriller “Maar ik ben jou niet”.

In “Maar ik ben jou niet” volgt de lezer de jonge Jamie die sinds kort bij de familie Mulder woont. Ze is uit huis geplaatst omdat haar moeder niet meer voor haar kan zorgen. Hoe het precies zo ver gekomen is, lees je in korte flashbacks die op een prettige wijze door het verhaal heen gewoven zijn.
Jamie kan het goed vinden met Mira, de dochter van Karin en Derek, bij wie ze in huis geplaatst is en vindt enige steun bij haar. Ze probeert haar verleden los te laten maar blijft terug denken aan die vreselijke gebeurtenis. Daarnaast hoort ze ’s nachts vreemde geluiden en ziet ze iemand rond het huis dwalen… Is ze wel veilig?

“Maar ik ben jou niet” wordt omschreven als een beklemmende novelle, maar dat past niet helemaal bij het boek. Het verhaal is in het begin niet te voorspellen en wordt heel erg goed opgebouwd, maar spannend is het niet echt. Je leeft met Jamie mee en begrijpt niet precies wat er allemaal gebeurd, maar zit niet aan de pagina’s vastgekleefd. Het verhaal is mooi opgebouwd en Swagerman heeft een hele prettige schrijfstijl, waardoor je deze novelle gemakkelijk wegleest.

Meer recensies van Quirien van Loon