Spannend en humor, zo laat je jonge lezers lezen!

rbbrleest 16 september 2020
Hoe bedenk je een pakkende titel?
Hoe ontwerp je een leuk-spannend omslag?
Jongere lezers uitdagen om te blijven lezen, zodat tempo omhoog blijft gaan en technische vaardigheden worden uitgebreid, is een kunst.

Deze titel is er weer één waarvan je direct vermoed, daar ga ik kinderen blij mee maken.
Natuurlijk is het best spannend als een hoofdstuk begint met: 'ik ben ontvoerd. Ik zit verstopt midden in het bos. En ik mag hier niet weg.'

Als je als ieder nieuwsgierig kind naar 'plaatjes' even doorbladert, zie je direct de vrolijke illustraties van de zwartvoet-bunzing. Een dier waarover Mo zijn spreekbeurt heeft gehouden. Daarna zamelde hij geld in, want van dit bedreigde dier zijn er nog maar 300 in leven.
Helaas de inzameling levert geen groot bedrag op. Een plan wordt bedacht door de beste vrienden Max, Mo en Lotte. Ze hebben een brief bij Max thuis neergezet. Een boevenbrief met uitgeknipte letters. Net echt. Een eigen hut. Wachten.

Het plan werkt niet. Wat nu? De pestkop van de klas hoort hen overleggen. Deze Joris heeft een grote broer met vriend die niet vies zijn van wat duistere zaakjes. Joris heeft een plan voor snel veel geld bij elkaar krijgen. Van wie? Welk plan kun je raden door de titel maar o, wat spannend voor een jongere lezer. En waarom is hij een pestkop, altijd een reden.

Een boek waardoor je hoopt dat 'lezen' iedere dag op het lesrooster staat of dat je met een zaklamp onder je dekbed uitleest. Spannend is het. Bijna eng kunnen de clownsmaskers zijn. Eén ding hoop je niet dat kinderen nadoen, waterpistolen verven om ze echt te laten lijken.
Illustraties van Loes Riphagen, altijd goed, die door de ruime rustige bladspiegel tot zijn recht komen. Ze verduidelijken de tekst voor evt. moeilijkere woorden, zijn passend eng, grappig of schattig.

Een mooie vormgeving, een écht boek. Heel fijn lettertype. Enige oranje en zwarte pagina's geven de juiste afwisseling tijdens het lezen.
Blijft de vraag: gaan ze echt een bank beroven?
Heerlijk deel uit de serie Tijgerlezen. Oppakken en lezen.

Meer recensies van rbbrleest