De wetenschappelijke kant van vaccins

Heel fijn om een boek te lezen over de wetenschappelijke achtergrond van vaccins.
Momenteel is er veel gaande over de nieuwe Covid-19 vaccins en daarvoor waren er ook al mensen die anti-vaccin waren.
Ik ben zelf nooit anti-vaccin geweest en heb dan ook meerdere vaccins in mijn leven gehad zonder enige slechte bijwerkingen.
Dat bijwerkingen tot de mogelijkheid behoord is zeker en dat wordt in dit boek ook zeker niet ontkent, maar of het ook opweegt tegen de voordelen is altijd de vraag bij het ontwikkelen van een nieuw vaccin.
Maar laten we eerlijk wezen, ook medicijnen hebben kans op bijwerkingen (lees de bijsluiten van bijv. paracetamol maar een), en dat nemen we ook in zonder ons bang te maken over de bijwerkingen.
Ik geef toe dat ook ik sceptisch was over het nieuwe Covid-19 vaccin, gezien het snelle ontwikkelen en de nieuwe technieken, maar heb inmiddels toch mijn eerste vaccin gehad en op een beetje koorts na geen verdere klachten gehad.
Dit boek zet alles weer even in een overzichtelijk perspectief en leest makkelijke en vlot weg.
Ik vond het een zeer fijn boek om te lezen die verschillende ziektes en de daarvoor ontwikkelde vaccins behandeld.
Zo wordt er in gegaan op de ziektes zelf, geschiedenis van de vaccins en de bijwerkingen.
Ook wordt er ingegaan op de vaccinatie bereidheid in ons land en andere landen.

Vandaag de dag delen de tegenstanders van vaccins maar al te graag allerlei filmpjes en artikelen van vaak twijfelachtige bronnen en mis hierin vaak het aantoonbare bewijs.
Als ik daar dan naar vraag wordt gesteld dat ik zelf maar onderzoek moet doen of nog slaap etc.
Ik ben mij dan ook gaan verdiepen, maar dan wel in bronnen die wetenschappelijk worden onderbouwd en kom dan niet dezelfde verhalen tegen als deze anti-vaccinatie groepen.
Ik ben dan ook blij met een boek die weer even wat tegenlicht geeft, maar daarbij niet ontkent dat vaccins net als veel dingen in het leven bijwerkingen kunnen hebben, maar deze gelukkig vaak maar mild zijn en zelden eens heftig kunnen verlopen.
De baat is vaak vele malen groter dan de lasten en alles in het leven heeft risico`s zoals roken, alcohol, junkfood etc.
In deze tijdperk van desinformatie is het juist des te belangrijker om de bronnen goed te controleren en meningen van feiten te blijven onderscheiden.

Meer recensies van remco-knijpstra