Wat een toekomst!

RemcoV 13 januari 2020

Een Stralende Toekomst- Roberta Makkai

Wat een boek! Prachtig.....
Het was voor mij lang geleden sinds ik mijn nachtrust opgaf om een boek uit te lezen maar bij mijn eerste boek van 2020 geschiedde het!
De hoofdlijn van deze roman grijpt terug op de ‘Aidscrisis’ in de VS in de jaren ‘80! Een ramp voor een hele generatie van voornamelijk homoseksuele mannen! De epidemie houdt zo ernstig huis onder deze groep dat in ongeveer 10 jaar tijd een hele generatie is weggevaagd! Stel je voor! Een hele generatie!!! Verlies, dood, ziekte, angst en een wegkijkende overheid.
Makkai vertelt dit tragische verhaal via twee hoofdpersonages, Yale, een homoseksuele jongeman en Fiona de zus van één van zijn beste vrienden.
Het boek start met de dood van Nico, Fiona’s broer. Vervolgens alterneert het tussen grofweg 1988 en 2015. Chigago en Parijs.
Fiona, beschadigd door al haar verlies, broer en vriendengroep is beschadigd uit de strijd gekomen. Die schade heeft ervoor gezorgd dat ze het contact met haar dochter is verloren......
Naast deze twee hoofdverhalen zit nog een verhaallijn over de tante van Fiona die in de jaren voor en na WOII in Parijs woonde en door het lot van de oorlog eenzelfde groot vriendenverlies leed. Een oorlog die een hele generatie jongemannen noodlottig werd.

Ik wil verder niet te veel uitwijden over het boek, het risico ‘spoilers’ te begaan wil ik niet riskeren.
Zelf groeide ik op in de jaren 80! Mijn geluk lag in het feit dat ik nog te jong was om slachtoffer te worden van de epidemie. Wat ik me wel besef is dat ook ik een enorme angst had.... in mijn ontwikkeling van puber naar adolescent was sex een reële doodsbedreiging. In het begin wisten we niet eens hoe je kon worden besmet. Later werd sex een risico, condooms een must en een ongelukje een enorme stressfactor. De test bleef een doodsvonnis, behandelingen inadequaat en het de uitslag liet een week of meer op zich wachten.
Dit boek bracht mij terug naar mijn jeugd.... en als ik het er met mijn generatie over heb zijn we allen nog steeds getekend door wat er toen speelde......
Wat een boek! Mijn nummer 1 van 2020

Meer recensies van RemcoV