Doodsangst of levenshonger?

RemcoV 20 juli 2019
Wat een prachtig verhaal! Vanaf de eerste bladzijde en eigenlijk al vanaf de kaft had Benjamin me in haar greep! Heel soms voelt een boek bijna als voor jou geschreven, de onsterfelijken is dat voor mij! Simon, Klara, Daniël en Varya zijn broers en zussen. In hun kindertijd bezoeken ze een waarzegster die hen afzonderlijk hun sterfdatum voorspelt! Deze voorspelling vormt ieder kind afzonderlijk en vormt de rode draad in hun levens. Het boek beslaat vier delen, ieder deel voor een kind, in chronologische volgorde. Benjamin verstaat de kunst om je te laten houden van elk van de karakters hetgeen het afscheid iedere keer zo schurend maakt! Is het de voorspelling of is het de selffulfilling prophecy? Wat doet de angst om te sterven, te weten wanneer klaar bent met het leven? Drink je met volle teugen of loop je op eieren? De relaties tussen de broers en zussen knettert van liefde, boosheid, angst, verlies! Is de lengte van het leven je belangrijkste cadeau of is het dat leven zelf ongeacht de duur! Voor ons allemaal geldt: er komt een datum dat we sterven, vergeet niet NU te leven!
Ik wil niet teveel uitwijden maar wil je adviseren om te lezen, te voelen! Én wees zuinig op je broer of zus, hun levens zijn kostbare bezittingen in die van onszelf!

Meer recensies van RemcoV