Aangrijpend

renzo 10 februari 2020
Dankzij de ‘winactie’ van samenlezenisleuker heb ik het boek ‘Hannelore, het meisje uit de sekte’ vooruit mogen lezen. Het is zeer waardevol en te waarderen hoe Frank Krake zijn boeken schrijft en probeert ‘het waargebeurde verhaal’ onder de aandacht te brengen cq door te geven. De boeken van hem zijn gebaseerd op waargebeurde ‘verhalen’. Zo heb ik ook zijn boeken ‘Menthol’ en ‘De Laatste Getuige’ gelezen. Boeken waarin je begint te lezen maar moeite hebt om te stoppen met lezen…
Toen ik op Facebook de winactie van samenlezenisleuker las heb ik daar gelijk op gereageerd. Ik was enorm benieuwt naar dit boek. Enerzijds omdat ik er van uit ging dat dit ‘waargebeurde’ verhaal weer goed door hem is geschreven en ik graag meer informatie over wilde hebben, anderzijds omdat een goede kennis van mij verhalen vertelde over zijn schoondochter die helaas in een soortgelijke situatie is betrokken. Hij vertelde mij ‘zaken’ waarvan ik de ‘waarheid’ in twijfel trok. Echter na het lezen van het boek ‘Hannelore, het meisje uit de sekte’ moet ik mij voor mijn gedachten verontschuldigen richting de goede kennis. Als je denkt dat dingen niet kunnen en te bizar zijn voor woorden, dan moet je dit boek maar snel gaan lezen.

Zelf ben ik lid geweest van een kerkgenootschap waarvan in het algemeen gezegd wordt ‘het lijkt wel een sekte’. Ik heb daar iets moeten doen wat mij altijd nog dwars zit en eigenlijk gelieerd zou kunnen worden aan handelingen uit een sekte. Alleen deze handeling staat in ‘schril’ contrast met wat Hannelore heeft meegemaakt en moet ik zeker daarmee helemaal in ‘het niet’ laten vallen. Begrijpen dat ik dit heb gedaan begrijp ik nu wel beter door het lezen van dit boek. Het betreffende kerkgenootschap bestaat uit regeltjes welke door mensen bedacht zijn en niet door God zijn gegeven, het is namelijk niet terug te vinden in de bijbel.

Zoals in de voorgaande boeken van Frank Krake die ik gelezen heb, wordt je gelijk vanaf de eerste bladzijde met ‘gekromde tenen’ en ‘ingehouden adem’ al meegenomen in het ‘verhaal’. Wat had ik graag in het boek ‘gekropen’ om deze mensen te helpen en te verlossen van deze sekteleider!
Hannelore is drie jaar oud als haar ouders naar de sekte ‘Gemeente Gods’ gaan. Julia (haar moeder) voelt haar namelijk niet thuis bij haar ‘kerk’ en zit met vragen waarop zij geen antwoord krijgt of kan vinden. Bij de gemeente Gods voelen ze zich al snel ‘thuis’.
Al snel koopt deze sekte een oud klooster in Velddriel. Sipke Vrieswijk ‘de Broeder’ heeft de regie over deze sekte, hij noemt zichzelf al snel ‘Profeet’.
Bij de uitdrukkingen ‘zo spreekt de Here’, ‘in de naam des Heren’ en ‘zo spreekt de Here der Heerscharen’ lopen de rillingen over mijn lijf. Vrieswijk weet de mensen zo te ‘hersenspoelen’ dat alle leden van de ‘Gemeente Gods’ doen wat hij zegt. Geld wat deze mensen bezitten en het grootste gedeelte van hun inkomen moeten ze afstaan aan de ‘Gemeente Gods’ voor de aankoop en het onderhoud van het klooster maar ook voor het leven van Vrieswijk en zijn partner. Julia trekt samen met haar kinderen Hannelore en Noalie het klooster in. Vrieswijk weet de gezinnen kapot te maken en uiteen te scheuren, vele scheidingen vinden dan ook in zijn opdracht plaats!
Gaat het niet zo hij het wil of geef je een tegenwoord, dan wordt je het klooster en daarmee de ‘gemeente Gods’ uitgezet. Kinderen worden van hun moeder gescheiden en ze mogen ook niet meer met elkaar praten of op een andere manier contact met elkaar hebben. De zus van Hannelore, Noalie, is volgens Vrieswijk ‘besmet’ en moet het Klooster verlaten. Hannelore wordt gescheiden van haar moeder en mag geen contact meer met haar hebben. Wat mij enorm raakt is het moment dat Hannelore haar moeder op een avond boven aan de trap ziet staan met een van tranen doorlopen gezicht vanwege het contact dat er niet meer mag zijn. Als Hannekore dan langs haar moeder loopt voelt ze haar moeders verdriet tot in het diepst van haar ziel! Ze neemt dan een drastisch besluit waarover staat geschreven: ‘om de pijn niet meer te voelen was de enige oplossing, de enige manier om met de pijn te kunnen omgaan was stoppen met denken, stoppen met voelen en haar eigen persoonlijkheid begraven, haar eigen ik. Ongelooflijk! Te bizar voor woorden.
In het boek wordt in detail beschreven wat door Vrieswijk van zijn volgelingen verlangt werd. Hij kreeg veel zogenaamde ‘openbaringen’ en deelde dikwijls straffen uit. Er gebeuren de meest afschuwelijke dingen met de vrouwen, mannen en de kinderen die zich niet aan de regels houden.
Vrouwen worden door Vrieswijk en zijn partner seksueel misbruikt. Volgens Vrieswijk werden ze zo ‘bruiden van God’. Het was voor de vrouwen een hele ‘eer’ om hiervoor uitgekozen te worden, zo gehersenspoeld waren ze.
De volgelingen wachten soms urenlang voor een dienst kon beginnen, dit omdat Vrieswijk volgens zijn zeggen nog geen seintje had gekregen van God om te mogen beginnen. De volgelingen zaten soms hele dagen in het klooster te wachten totdat de dienst kon beginnen, soms begon hierdoor de dienst pas ’s-avonds welke dan tot diep in de nacht duurde.
Vrieswijk kreeg ook de ‘openbaring’ dat hij o.a. met Hannelore naar Israël, Cyprus en Zweden moest gaan om daar zijn geloof verder te verkondigen.
Familie van Hannelore zoekt uiteindelijk contact met de politie om haar op te sporen. Ze kunnen haar bevrijden met behulp van de overheden in die landen. De inzet en het doorzetten van hoofdagent Peter Withag is hier – denk ik – wel doorslaggevend geweest!
Hannelore is in eerste instantie helemaal niet blij dat ze uit de sekte is bevrijdt en wil terug. Dit is gelukkig niet gebeurd.
Hannelore heeft ‘opnieuw’ moeten leren leven in een ‘vrij’ Nederland. Met vallen en opstaan is dit uiteindelijk gelukt. Hannelore trouwt en krijgt vier kinderen. Bewonderenswaardig is dat Hannelore richting Vrieswijk en partner kan vergeven! Zoals ze zelf zegt maakt dit haar leven makkelijker.

Dit boek gaat net zoals de boeken ‘Menthol’ en ‘De Laatste Getuige’ niet snel meer uit mijn gedachte! Waar is de overheid om hier grondig in te grijpen? Het tegendeel vindt plaats, de overheid maakt het steeds moeilijker om o.a. de onderwerpen waar Frank Krake over schrijft ‘levend’ te houden, door te geven en nog belangrijker op te lossen. Het lijkt wel of de overheid steeds verder van de ‘werkelijkheid’ vandaan komt te staan. Het is daarom goed dat Frank Krake deze onderwerpen met zijn boeken onder de aandacht brengt. Met dit boek hoopt Hannelore andere mensen te kunnen helpen die ook in zo’n situatie zitten. Alle lof en respect voor Hannelore dat ze haar ‘verhaal’ heeft willen delen!