Romantiek ten top

Ron Jansen 02 januari 2024
Iedereen kent de naam Goethe. Maar tegenwoordig leest bijna niemand meer iets van hem. Ik ook niet. Tot nu.
Ik verwachtte bepaald geen pageturner en dat is het ook niet. Maar leest verrassend makkelijk. Misschien door de vertaling, die mogelijk wat aangepast is om de leesbaarheid te bevorderen. Ik heb daar geen onderzoek naar gedaan.
Het verhaal is een goede afspiegeling van de tijdgeest. De romantiek overheerste, althans bij de hogere klassen. Liefde en dan ook nog eens liefst de onmogelijke en de tragische, waren leidend (of lijdend ;)).
Ook in dit verhaal is dat het geval. Een hopeloze liefde die in een tragedie eindigt. Dat is geen spoiler, het hoort bij die periode.
Het boek krijgt drie sterren, omdat het zo moeilijk te vergelijken is met de huidige literatuur. Ik heb me niet verveeld en kan nu op feestjes zeggen dat ik iets van Goethe gelezen. ;) heb.

Meer recensies van Ron Jansen