En toen

Ron Jansen 24 februari 2023
Het ruige Noorse leven op een fictief eiland in noordelijk Noorwegen in de vorige eeuw. Ik viel ervoor in het eerste deel van deze schijnbare trilogie. De ontberingen van de familie Barrøy uit het eerste deel spraken tot mijn verbeelding. Noorwegen fascineert me na twee reizen naar dat land, dat zal zeker positief bijdragen aan mijn beoordeling.
De schrijfstijl van Jacobsen is net zo eenvoudig als de levenswijze van de eilandbewoners: geen overbodige fratsen, rechttoe rechtaan. Maar eerlijk is eerlijk, in deel twee gaat hij wat mij betreft net iets te ver. Het heeft een te hoog en toen en toen en toen gehalte. Ook zijn zijn verhaalwendingen niet altijd even goed te volgen. Het komt soms ook wat rommelig over.
Het blijft echter een mooi tijdsbeeld in een rauwe, koude setting waar ik op mijn comfortabele bank in een aangenaam warm huis echt van kan genieten. Maar dus wel met een kanttekening.

Meer recensies van Ron Jansen