De reis van de Friese priesteres.

Het boek gaat over de Friese priesteres Elfleda. Ze gaat op reis naar Rome.
" Elfleda en haar medereizigers waren er stil van en hoe kon het ook anders? Het was een majestues uitzicht dat zich voor hun ogen ontvouwde: vanaf de Vaticaanse heuveles keken ze neer op de Tiber met daarchter Rome, een stad waarbij alle andere steden die ze onderweg waren tegengekomen in het niet vielen."
Het plan is dat ze in Rome zal verblijven als gijzelaar. In Rome komt ze bij Plinius terecht een geleerde, rijke Romein die ervan houdt om te lezen en te schrijven. Zowel Elfleda en Plinius leer je beter kennen en als lezer leef je met hen mee en ben je benieuwd wat hen te wachten staat.

Chris Houtman maakt in zijn boek gebruik van feiten en dit verweeft hij door het verhaal. Deze feiten zijn in kaders weergegeven in het boek dat zorgt telkens voor een stukje onderbouwing van wat je net gelezen hebt of nog gaat lezen. Zelf vond ik dat prettig aangezien mijn geschiedenis kennis niet altijd up to date is.
De afwisseling met het verhaal en de historische feiten zorgt er bij mij voor dat ik het boek beter begrijp. Wat ik een toevoeging zou vinden is een kaart in het boek waarop je de reis kunt zien die Elfleda maakt. Dat zal ervoor zorgen dat het boek beeldender wordt en je meer in het verhaal gezogen wordt. Ondanks dit kleine puntje van feedback.

Geef ik het boek 4 sterren. Het leest prettig doordat het een fictief verhaal is wat aangevuld wordt met echte feiten en echte kennis. Dit maakt het verhaal beeldend en zorgt dat je meer kennis krijgt van het Romeinse rijk.
Als je nieuwsgierig bent geworden naar dit boek dan zou ik het zeker lezen. Bereid je dan wel voor op nog meer leesplezier want het is deel 1 van een trilogie. Mocht je nog niet genoeg hebben na dit boek dan kun je na verloop van tijd verder met deel 2 en 3.

Meer recensies van Rozemarijn Berentsen-Otterman