Fascinerend boek vol feiten

Sabijn86 14 november 2019
‘Het lichaam’ is een fascinerend boek vol feiten over het lichaam. Het is eigenlijk een studieboek met een informatiedichtheid van heb ik jou daar, maar dan geschreven als een verhaal. Dit maakt het voor het grootste deel behapbaar en in ieder geval leuk om te lezen. Soms is het echter zoveel aan kennis dat ik het boek na een half uur lezen moest neerleggen omdat ik het niet meer op kon slaan. Desalniettemin heb ik er veel van opgestoken, van zowel de uitzonderlijke kunsten als de gebreken van ons lijf. Schrijver Bill Brynson heeft de gave om geweldige (vaak compleet nutteloze) vergelijkingen te geven. Ook begint het boek vol humor met het uitrekenen van hoeveel het bouwen van een mens kost. Op sommige momenten, zoals bij de beschrijving van de hersenen, mis ik de plaatjes ter verheldering. Het feit dat het boek als verhaal geschreven is en geen overzichtelijk studieboek is, is dan even lastig. Al met al is het toch een makkelijk leesbaar, leuk en vooral leerzaam boek over de fascinerende werking van het lichaam.

Meer recensies van Sabijn86