Een liefdesroman met een verhaal

Sabijn86 03 oktober 2020
Nick Hornby heeft met ‘Op het eerst gezicht’ niet zomaar een liefdesroman geschreven. Tegen de achtergrond van de Brexit, een leeftijdsverschil en andere ras en achtergrond komen ook andere thema’s dan de liefde aan bod. Want wat doe je als je partner anders omgaat met discriminatie dan jij? En wat doe je als de mensen om je heen überhaupt anders zijn dan jij, terwijl je wel op één van hen verliefd wordt, en zij op jou? De scheidslijnen tussen mensen van verschillende komaf worden haarfijn maar subtiel beschreven waardoor je zowel sympathie krijgt voor de één als voor de ander en het dilemma waar de 42-jarige witte Lucy en de 22-jarige zwarte Joseph zich in bevinden, volledig meevoelt. Hoewel er weinig zijlijnen in het verhaal zitten, worden de karakters toch heel goed neergezet en krijg je een levendig beeld van hoe de twee eerst nog nonchalant doen over hun relatie en maar niet uitkomen voor hun ware liefde. De twee jongens van Lucy geven het geheel een luchtig, grappige noot met hun kinderlijke humor en onschuld. Al met al een roman die ik in ieder geval met veel plezier (en in twee dagen) heb gelezen. Aanrader!

Meer recensies van Sabijn86