Dertien in een dozijn

Sander (Hebban Crew) 21 januari 2004 Hebban Crew
Onlangs verscheen de nieuwste misdaadroman van de Amerikaanse bestsellerauteur James Patterson. Patterson, verantwoordelijk voor de succesvolle serie met de sympathieke rechercheur Alex Cross en de avonturen van de ‘Women Murderclub’, heeft met Slotpleidooi (The Beach House) weer eens een opzichzelfstaande thriller afgeleverd. Van een auteur die sinds jaar en dag tot mijn favorieten behoort, zijn de verwachtingen met elk nieuw boek altijd weer hoog gespannen. Maar helaas kan James Patterson mij de laatste tijd niet echt meer verrassen. Ook met deze ‘standalone’ thriller weet de auteur mij niet te overtuigen. Het verhaal is eenvoudig: de broer van een rechtenstudent vindt onder verdachte omstandigheden de dood. Jack Mullen, de student gaat op onderzoek uit en belandt in een wereldje waar een machtig zakenman aan de touwtjes trekt. Samen met zijn grootvader (van 86!) en enkele van zijn beste vrienden besluit Jack het recht in eigen hand te nemen en dit wel op een heel bijzondere wijze…

Zoals altijd leest ook deze Patterson snel weg, maar het verhaal mist de snelheid en het geoliede verloop. Bovenal miste ik het spanningselement waar Patterson zo populair mee is geworden… Slotpleidooi is alles behalve een spannend verhaal te noemen. De hoofdpersonages blijven ook nog vrij vlak, de ‘badguy’ krijgt zeer weinig aandacht en neem daarbij nog enkele feiten die hier en daar gewoon uit de lucht komen vallen en je hebt een weinig bijzondere dertien-in-een-dozijn-thriller die je snel naast je neer zult leggen.

Meer recensies van Sander (Hebban Crew)