Verrassende goedgeschreven thriller

Sander (Hebban Crew) 19 april 2020 Hebban Crew
Kamer 305 van Yvonne Franssen is een thriller voor een groot publiek. Een goedgeschreven en plotgedreven verhaal dat ik in twee dagen uitlas en dat zegt eigenlijk voldoende over zowel de kwaliteit als de spanning. Franssen weet de lezer met kinderlijk gemak het verhaal in te zuigen, strooit lekker met cliffhangers en weet op gezette tijden te verrassen. De plottwists zitten goed in elkaar, misschien niet allemaal even geloofwaardig maar dat zit het leesplezier eigenlijk geen moment echt in de weg. Door de snelle perspectiefwisselingen en omdat alle personages vanuit de ik-persoon vertellen moet je wel even goed blijven opletten, ook omdat de hoofdpersonages qua gedachten en vertelwijzen af en toe erg op elkaar lijken.

Het enige echte probleem zit hem wat mij betreft in het politieonderzoek, of eigenlijk het ontbreken daarvan. Franssen heeft duidelijk geen politiethriller willen schrijven, maar doordat de misdrijven elkaar in snel tempo opvolgen en het politieonderzoek - of de implicaties daarvan - zo weinig nadruk krijgt, voelt het alsof de auteur hier een kans heeft laten liggen. Maar als je je daar niet te veel door laat afleiden is Kamer 305 echt een fijne thriller. Net geen vier sterren vanwege het bovenstaande en omdat er iets te veel tell (en dus net te weinig show) nodig is om het verhaal op de rails te kunnen houden.

Meer recensies van Sander (Hebban Crew)