Gewaagd debuut

Sandra Hutchison 28 april 2020
Arend Terpstra is een succesvolle advocaat. Maar door zijn eigen initiatief raakt hij zijn goedbetaalde baan kwijt. Wanneer dan ook nog zijn vrouw hem na vele mooie jaren samen wil verlaten, dreigt zijn vertrouwde wereldje als een kaartenhuis in te storten. Gelukkig heeft hij nog enkele goede vrienden, waaronder de spiritueel ingestelde Ralph, die hem meeneemt in meditaties en rituelen met bewustzijnsverruimende middelen. Langzaamaan leert Arend zichzelf beter kennen en ontdekt hij wat er werkelijk toe doet in zijn leven.

Een halve man is het debuut van de uit Den Haag afkomstige auteur Erik van Zadelhof. Dit fictieve verhaal beschrijft de levenservaringen van een advocaat. Een vakgebied waarmee Erik van Zadelhof zelf ook de nodige ervaring heeft. Ik heb me tijdens het lezen van dit verhaal dan ook met regelmaat afgevraagd, of hij zijn persoonlijke ervaringen in het verhaal heeft verwerkt. In elk geval zullen de meeste lezers zich wel in een deel van de levensvragen die het fictieve personage Arend Terpstra zichzelf stelt, herkennen. Arend lijkt een geslaagd man voor de buitenwereld, maar hij voelt zichzelf allesbehalve compleet. Hij is onzeker en probeert zichzelf te vinden met behulp van spirituele boeken, seks en alternatieve bijeenkomsten.

Een halve man is een gewaagd debuut. De combinatie van de zoektocht naar een zinrijk bestaan en het opgaan in de dagelijkse sleur van het leven zal voor iedere lezer wel punten van herkenning oproepen. Het hoofdpersonage weet de auteur goed neer te zetten. De schrijfstijl is eenvoudig en leest vlot weg. De dialogen tussen Arend en de andere personages blijven helaas wel wat vlak. Vooral de bijhorende emoties komen niet zo goed naar voren uit de gesprekken, waardoor de andere personages geen of weinig diepgang krijgen en dat is jammer.

Ondanks dit ene punt van kritiek blijft het verhaal wel overeind staan. Het gaat tenslotte vooral om de zoektocht van het individu naar de zin en de onzin van het leven. Het geheel is vooral interessant vanwege de herkenbare dilemma’s waar het hoofdpersonage tegenaan loopt en de levenslessen die het personage voorgeschoteld krijgt. Hiermee zet de auteur op originele wijze ook de lezer aan het denken. Een aanrader voor elke zoeker onder ons.

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison