Duurzaam leven

Sandra Hutchison 12 maart 2020
De inspiratie voor dit boek haalde de uit Londen afkomstige auteur Kate Arnell uit een krantenartikel. Hierin werd beschreven hoe een gezin uit Californië hun afval tot een minimum wist te beperken. Gemotiveerd door dit gegeven opende Kate een blog en een Youtube-kanaal om haar bevindingen, met eenieder die hier belangstelling voor heeft, te delen.

De bewustwording dat we duurzamer moeten leven, is de laatste jaren sterk toegenomen. Duurzaamheid lijkt de nieuwe trend te zijn. Met dit boek speelt Kate Arnell daar handig op in.

Jammer genoeg ontkracht de auteur in een van de eerste stukjes in het boek al snel de titel. Hierin beschrijft ze dat een zero-waste-lifestyle in ‘onze huidige wereld’ zo goed als onmogelijk is. Maar toegegeven, we kunnen er natuurlijk wel naar streven!
Praktisch, maar ook een tikkeltje betuttelend zijn de vijf regels die je als lezer opgelegd worden in het boek:
Weigeren, verminderen, hergebruiken, regelen en ontbinden. In een flink hoofdstuk worden de vijf genoemde regels stap voor stap aan je uitgelegd. De auteur raadt je aan datgene uit het boek te halen wat je aanspreekt. De meeste suggesties waar ze mee komt, liggen erg voor de hand. Denk daarbij aan het navullen van je shampooflessen en dergelijke, maar dan moet er wel een leverancier te vinden zijn, die bereid is jouw favoriete producten als navul-product aan te bieden.

Om je wat meer te motiveren worden alle voordelen en mythes nog even haarfijn aan je voorgeschoteld. Te beginnen bij het feit dat het geld besparend werkt als je geen milieuonvriendelijke producten meer aan zou schaffen, zoals aluminiumfolie.
Voor wie echt serieus aan de slag wil, heeft vooral iets aan het zes-wekenplan. In dit deel van het boek geeft de auteur de lezer elke week nieuwe taken om mee aan de slag te gaan. Hierin tref je tips aan als: zeg je tijdschriften-abonnement af.

Los daarvan is het deel met recepten wel een aanrader. Hierin vind je recepten terug van eenvoudige producten die veel van ons kant-en-klaar in de supermarkt kopen (verpakt in plastic verpakkingen). Waaronder bijvoorbeeld tortilla’s.

Wanneer je dit boek voor jezelf aan zou willen schaffen, ben je vermoedelijk al een van de vooruitstrevende mensen in ons landje die voor een meer duurzaam leven wil gaan. Waarschijnlijk heb je dan zelf al wat maatregelen genomen. Maatregelen vergelijkbaar met de eerder genoemde voorbeelden.

Dit boek zal voor jou dan vooral kunnen werken als geheugensteuntje. Je hebt dan een stok achter de deur om vooruitstrevend bezig te blijven.
Het boek is vooral een aanrader om aan die mensen cadeau te doen van wie je het vermoeden hebt dat ze niet zo vooruitstrevend zijn. Misschien helpt dit boek ze inzien dat duurzamer leven minder gedoe is dan ze in eerste instantie misschien denken. Wat dat betreft kan het boek In zes weken naar Zero Waste voor hen een prima inspiratiebron zijn.

Meer recensies lezen? indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison