Een huwelijk liep nog nooit zo snel op de klippen

Sandra Hutchison 16 oktober 2020
Met het boek Mijn waarheid is iets bijzonders aan de hand, het boek bestaat eigenlijk uit twee losse delen. Het boek stopt halverwege, waarna je vervolgens het boek om kunt draaien om de andere versie van het verhaal te lezen. In het midden ontdek je de waarheid, het is verstandig om dat deel tot het allerlaatst te bewaren, hoe groot de verleiding ook is om hier eerder in te duiken.

Het melancholische verhaal kent twee hoofdpersonages, Nathan en Elias. Zij zijn neven, maar vooral de beste vrienden. Wanneer de knappe en rijke Nathalie haar intrede doet in hun leven, lijkt het er op dat hun vriendschap op losse schroeven komt te staan. Elias weet haar, via een omweg, voor zich te winnen. Op de dag van het huwelijk tussen Elias en Nathalie gaat het pas echt goed mis tussen de neven, maar vooral met Nathalie. Zij komt om het leven! In het boek Mijn waarheid vertellen beide heren los van elkaar hun kant van het verhaal. Hoe kon dit gebeuren en wie is er schuldig in dit verhaal?

Auteur Sandra J. Paul is een ervaren schrijfster van diverse genres en dat merk je. Haar manier van schrijven leest aangenaam en dit boek leest dan ook vlot weg. Ze weet je met gemak het verhaal in te trekken en met dit boek laat ze nog eens zien dat ze zich goed in de personages weet in te leven. Omdat dit boek min of meer twee keer hetzelfde verhaal vertelt, ontkom je helaas niet aan herhaling. Hier moet je van houden, persoonlijk vond ik dit iets te veel van het goede. Toch was ik van dit verhaal onder de indruk. Vooral omdat het een hele puzzel geweest moet zijn om de verhalen kloppend te houden.

Het idee en de uitvoering zijn, zeker na het lezen van de ontknoping, geslaagd te noemen. Je voelt je tijdens het lezen stiekem zelf een beetje een detective. Op de cover van Mijn waarheid staat dat het hier om een thriller gaat, maar echt nagelbijtend spannend wordt het verhaal niet. Het boek is eerder een (familie)drama te noemen en heeft wel iets van een misdaadroman.

Het zou volgens de uitgever niet uitmaken aan welke zijde van het boek je begint, maar zelf zou ik je aan willen raden te beginnen met het verhaal van Nathan, omdat het verhaal van Elias inhoudelijk veel meer van de geschiedenis van het drietal prijs geeft. In dit laatst genoemde deel wordt er bijvoorbeeld veel meer ingegaan op het verleden van Nathalie, waardoor je al vrij snel de juiste conclusies rondom Nathalies dood kunt trekken.

Mijn waarheid is een origineel boek met pakkende personages, een aanrader voor iedere leesfanaat.

Meer recensies lezen? Neem dan eens een kijkje op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison