De familie Wachtman, een aanrader!

Sandra 17 januari 2021
Ik had de eer De familie Wachtman te mogen lezen voordat het in de (online) boekwinkels kwam. Eerder was ik positief verrast door Het proces van de eeuw, vandaar keek ik erg uit naar Alberdingk Thijms nieuwe boek.

Philip Wachtman, wetenschapper en docent aan de rechtenfaculteit van de Universiteit van Amsterdam, hoopt op een spoedige benoeming tot hoogleraar. Voor zijn promotie heeft hij onderzoek gedaan naar de rechten van spermadonoren. En is, en passant, zelf ook spermadonor geworden. Zijn vriendin Freya de Koning, stemactrice en dé stem achter de populaire kinderprinses Felicity, is echter op haar 39ste ongewild kinderloos.

De tijden veranderen, en nieuwe uitspraken in het Familierecht over de rechten en plichten van spermadonoren en donorkinderen veranderen. Hoe lang kan Wachtman zijn positie houden? Kan hij zijn beoogde benoeming als hoogleraar waarmaken? Hoe gaat Wachtman om met zijn, naar schatting, 411 nakomelingen? Hoe houdt hij dit geheim na een nieuwe uitspraak van de rechter?

De familie Wachtman maakte mijn verwachtingen meer dan waar. Alberdingk Thijm combineert wetenschap, actualiteit en (voor mij persoonlijk) bekende locaties in Amsterdam zoals de Oudemanhuispoort, in een goed en fictief verhaal. En dat alles op een hele prettig leesbare manier opgeschreven. Een aanrader!

Meer recensies van Sandra