Niet super goed, niet super slecht

Sannereadsalot 14 oktober 2021
‘Zomeravond’ – Suzanne Vermeer

Nadine is misdaadjournalist bij een krant en maakt een true crime-podcast over cold cases. Wanneer ze door de advocaat van Julien Fournier wordt benaderd, verandert echter haar plan van aanpak.

Julien zit al 12 jaar onschuldig vast voor de moord op het jonge meisje Celeste. Hij wil dat Nadine hem komt helpen om de waarheid boven tafel te krijgen en de echte dader te pakken.

Nadine benadert voor het onderzoek Lauren. Lauren is de zus van de vermoorde Celeste en voelt zich verantwoordelijk voor haar dood, ze is haar immers uit het oog verloren die bewuste avond. In eerste instantie wil Lauren niets met Nadine te maken hebben, maar Nadine weet haar echter te overtuigen. Nadine, Lauren en de advocaat zetten dan alles op alles om de ware dader te pakken.

In het heden volg je als lezer de ontwikkelingen in het onderzoek dat ze doen naar de dader van de moord op Celeste. In het verleden lees je hoe Celeste is verdwenen, hoe ze is gevonden en hoe het toenmalige onderzoek is verlopen. De twee delen verschillen heel erg van schrijfstijl. Het heden is heel vlot geschreven met veel snelle ontwikkelingen en weinig oog voor detail, terwijl het verleden te veel gedetailleerd is beschreven. Zo wordt er bijvoorbeeld heel uitgebreid een klimtocht over de rotsen omschreven die verder niet van invloed is op het verhaal. Ik vind dat soort omschrijvingen onnodig en overbodig. Ook worden er redelijk wat dingen herhaald, zoals een beschrijving van een brug: ‘een brug die eigenlijk geen brug genoemd mag worden.’ Deze beschrijving is ongeveer vier keer genoemd, terwijl één keer voldoende was geweest.

De verdwijning, die zich in het verleden afspeelt, is daarentegen wel heel goed omschreven. Er zit tempo in, spanning en er zijn een aantal serieuze ontwikkelingen. Ook al weet je als lezer dat ze een onschuldige man hebben opgepakt, hoop je toch dat ze de dader hebben.

Het plot is ook heel goed uitgewerkt waarin een rol is weggelegd voor iemand van wie je het niet zou verwachten.

Zomeravond is het eerste deel over Lauren Martens. Het is echter geen must om deel 2 ook te lezen. Deze zaak is afgesloten en er is in principe geen open einde. Er is ook geen sprake van een grote cliffhanger. Wel wordt er een nieuwe zaak geïntroduceerd. Dit zijn alleen maar vijf zinnen, dus dat wekt nog geen grote interesse voor deel 2.

De achterflap zorgde in het begin voor wat verwarring. Als ik die zo lees, ga ik ervan uit dat het boek volledig over Lauren gaat. Het verhaal begint echter met Nadine en het duurt een redelijke tijd, ongeveer 50 bladzijden, tot Lauren een grote rol krijgt. Persoonlijk voelde ik me een beetje op het verkeerde been gezet en had ik geen zin om zoveel over Nadine te lezen omdat het verhaal op de achterflap me juist triggerde. Mocht ik hierin niet de enige zijn, dan raad ik je aan om toch verder te lezen! Het is uiteindelijk een echte pageturner met een hele verrassende plottwist. Zomeravond krijgt van mij drie sterren.

Sanne

Perfecte Buren