Meeslepende Young Adult-thriller

sanneh1990 10 april 2021
Een tijdje geleden kreeg ik de vraag of ik wou deelnemen aan de blogtour van het nieuwste boek van Eva Linden, namelijk Weerwolven van Waraine. Het is al het vierde boek van schrijfster Eva Linden, een jonge schrijfster uit de Kempen. Eerder schreef ze de Maanziek-trilogie.

‘Hallo, is daar iemand?’ fluisterde ze. Vlak bij haar knapte er een droge tak. Ze keek om, maar er was niemand te zien. Wie speelde er een spelletje met haar?
Op dat moment hoorde ze een krakende stem. ‘Wie bij de hond slaapt, krijgt zijn vlooien,’ mompelde de stem. ‘En wie in het gezelschap van de Weerwolf vertoeft, moet het ontgelden.’
Angstig deinsde ze achteruit.

Wat een spannend fragment! Als de cover mijn aandacht niet zou gelokt hebben, dan deed dit fragment het zeker wel!

Waarover gaat het verhaal?
In 2002 gaan 9 jongeren op vakantie in Waraine. Elk apart, maar door omstandigheden staan ze allemaal voor hetzelfde vakantiehuis. Hoewel er hierdoor de nodige drama bij komt kijken, besluiten ze wel allemaal om er het beste van te maken. En dan vinden ze de doos van het spelletje Weerwolven van Wakkerdam. En dat maakt heel wat los. Of toch net niet?

Wat vond ik ervan?
Eerst en vooral de cover! Het boek heeft een prachtige cover gekregen. Moest ik in de boekenwinkel dit boek tegenkomen, dan zou ik hem ook opnemen om hem van naderbij te bekijken. En dan de flaptekst heeft me helemaal verkocht!

Het is een boek, gebaseerd op een gezelschapsspelletje, en dat is toch een unieke insteek. Zoiets trekt altijd mijn aandacht.

In eerste instantie dacht ik wel, hmm, dit is niet het eerste verhaal met een groep die op één of andere manier bij elkaar komt en vervolgens in een whodunit terecht komt.

Maar net daar is Eva Linden net iets anders. Het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukjes, en elk hoofdstuk gaat over een ander personage. Beetje bij beetje kom je meer te weten over elk personage, negen in totaal. Het is niet te veel, en niet te weinig info.

Het geheel is ook vlot geschreven. Ook de scenes geven niet teveel info. Je kunt je als lezer nog iets voorstellen van de omgeving/setting, zonder dat je dit voorgekauwd wordt door de auteur. Helaas is dit een valkuil voor veel auteurs, maar niet voor Eva! Dat alles maakt dat je steeds verder wilt lezen. Mensen die mijn recensies volgen, weten dat dit al een hele dikke plus is!

Het is duidelijk dat elk personage heel wat met zich meedraagt en dat geeft hen extra diepgang, een trend die zich door het hele verhaal verderzet. Zo worden ook bepaalde onderwerpen aangesneden waarover nog steeds een soort taboe heerst. En ook dit is weer een sterke plus, aangezien ik van diepgang en psychologische verhalen houd.

Het geheel is spannend opgebouwd en gaat steeds verder. De spanning en de plottwists in het verhaal zijn onmiskenmaar, maar uiteindelijk worden alle vragen die je je als lezer stelt gedurende het verhaal, beantwoord.

Als ik toch een minpuntje moet opnoemen, is het aan de ene kant toch dat er misschien iets té veel personages zijn om ze allemaal uit elkaar te kunnen houden, maar aan de andere kant zie ik ook niet hoe dit anders zou gekund hebben, gezien het spelletje én het feit dat het natuurlijk een groep is. Maar ook hier maakt de insteek en de korte hoofdstukken dit helemaal goed wat mij betreft.

Ik heb echt genoten van dit boek. Het heeft vele uren leesplezier met zich meegebracht, waarbij ik de wereld om me heen vergat. En dat is meteen ook het laatste en het sterkste pluspunt. Een boek dat me naar een andere wereld voert en me bezighoudt, vasthoudt, dat ik niet meer kan wegleggen. Dat is alweer eventjes geleden!

Mijn beoordeling:

Thema(‘s): 4.5 * / 5