Magisch realisme waar boeken de weg wijzen

Sannevaneck 17 april 2024
Deze roman volgt 3 hoofdpersonen in 2 verschillende tijdlijnen, ze hebben allemaal hun eigen verhaal waarin je helemaal meegesleept wordt.
1921, Opaline is 21 jaar als haar broer haar dwingt om te trouwen. Zelf heeft ze hier helemaal geen zin in, dus pakt ze haar spullen en vlucht ze naar Parijs. Hier werkt ze in de boekenwinkel van Sylvia Bleach, hier zet ze haar eerste stappen in het handelen van boeken. Helaas kan ze niet lang in Parijs blijven, en uiteindelijk komt ze in Dublin terecht. In Dublin krijgt ze eindelijk de kans waar ze altijd al van droomde, haar eigen boekenwinkel.
2021, Martha is weggerend van haar gewelddadige man en komt in Dublin terecht. Via een oproep in de krant vindt ze een baan met onderdak als huishoudster voor de bijzondere Madam Bowden. Ze mag wonen in het kelderappartement van het oude huis.
2021, Henry is naar Dublin gekomen opzoek naar een verborgen manuscript. Hij heeft een brief waarin staat dat het in een boekwinkel naast het huis van Madame Bowden zou moeten liggen, alleen vindt hij daar niet meer dan een leeg stuk grond.
Martha besluit Henry te helpen met zijn zoektocht naar deze verborgen boekwinkel, het verloren manuscript en misschien nog wel veel meer.

Doordat het boek is opgedeeld in 3 perspectieven gebeurd er in elk hoofdstuk weer wat boeiends, het verhaal wordt van zoveel verschillende kanten belicht wat er voor zorgt dat je steeds meer te weten komt over dit mysterie. Hierdoor wil je ook blijven doorlezen. Er waren voor mijn gevoel dan ook nauwelijks langzame stukken in dit boek.

Evie Woods heeft een heel beeldende schrijfsteel, dit zorgt ervoor dat alles in het boek echt tot leven komt. Je gaat meevoelen met de personages en wordt meegesleurd in hun leven en wereld.

De verschillende tijdlijnen in dit boek vond ik een prachtige toevoeging. Het laat de verschillen zien tussen toen en nu, maar ook hoeveel er eigenlijk hetzelfde is gebleven. Zowel Opaline en Martha moeten hun vertrouwde leven achterlaten, omdat een man over hun leven probeert te beslissen.

Ik raad dit boek aan voor iedereen die diens eigen verhaal probeert te vinden, en iedereen die daar soms nog een zetje in de rug voor nodig heeft.

Met dank aan Hebban en Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het recensie exemplaar.

Meer recensies van Sannevaneck