Hoe je een beter mens wordt

Sarah de Groot 30 april 2024
Hoe zou het zijn als we ons met ze allen voornemen een beter mens te worden?

In het boek ‘Hoe je een beter mens wordt’ worden er aan de hand van het leven en werk van een aantal moderne filosofen relevante inzichten gedeeld die geactualiseerd zijn naar onze tijd. De inzichten van deze filosofen kunnen dienen als inspiratiebron om je persoonlijke ontwikkeling een positieve richting te geven.

Het boek kent drie hoofdthema’s die als rode draad door het boek heenlopen. Het eerste hoofdthema is gericht op karaktervorming. Het tweede hoofdthema behandelt het belang van geletterdheid en cultureel erfgoed en het derde hoofdthema richt zich met name op sociale en politieke thema’s.

De auteur heeft met dit boek een toegankelijke en overzichtelijke weergave van verschillende hedendaagse filosofen in kaart gebracht, waarbij ieder hoofdstuk een vaste structuur volgt.
Van iedere filosoof die in het boek aanbod komt staat een zwart-wit foto afgebeeld. Persoonlijk vond ik dit een leuke toevoeging aan het boek.

Ieder hoofdstuk begint met een introductie over het leven en werk van de filosoof in kwestie. Vervolgens worden de belangrijkste inzichten van de filosoof met de lezer gedeeld.
De auteur koppelt deze inzichten aan de hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen, waardoor hij het boek actualiseert. Tot slot eindigt ieder hoofdstuk met enkele levenslessen die als inspiratiebron kunnen dienen.

Door voorbeelden als:

‘Snelheid en versnelling zijn niet per definitie verkeerd. In de sport genieten we ervan als Max Verpappen door te versnellen een tegenstander inhaalt.’

Weet de auteur ook de jongere generatie denkers te enthousiasmeren om dit boek te lezen.

Hoe je een beter mens wordt is een inspirerend boek en een aanrader voor iedereen die interesse heeft in persoonlijke ontwikkeling.

Een betere wereld begint bij jezelf!

Meer recensies van Sarah de Groot