Dubbelgangers – Jesper Wung-Sung

SebastiaanV 22 oktober 2019
Jesper Wung-Sung is een 48-jarige Deens auteur die al een tientallen boeken geschreven heeft en hiermee reeds verschillende prestigieuze prijzen gewonnen heeft. Hij werd geboren op 23 mei 1971 te Marstal in Denemarken en woont met zijn gezin in Svendborg. Hij studeerde literatuur, Engels en Deens aan de Universiteit van Kopenhagen.

In 1998 maakte hij zijn debuut in de literaire wereld met een collectie kortverhalen “To ryg og en aflevering” (Kick and Rush). Hij ontving hiervoor de Best Debutant Award op de Copenhagen Bookfair en in 2004 werd de collectie eveneens verfilmd. Zijn roman “En-to-tre-nu” werd ook verfilmd en won in 2017 de Blockbuster Audience Award op de Robert Awards (Denmark’s Academy Awards). Voor “Dubbelgangers” kreeg Jesper Wung-Sung in 2011 de Danish Librarian Association’s Award for Best Childeren’s and Young Adult Fiction. In 2018 ontving de auteur eveneens de Gyldne Laurbaer, de Deense literatuur Award, voor zijn boek “En Anden Gren” (Show me) en voor zijn jeugdboek “Alfred og Gabestokken” ontving hij in datzelfde jaar de Danish Arts Council’s Award for Best Children’s and YA Fiction 2018.

Hoewel zijn boeken in meerdere landen worden uitgegeven, waaronder de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en België, is Jesper Wung-Sung bij ons nog relatief onbekend: slechts 3 van zijn boeken werden vertaald in het Nederlands. Het zijn alle drie jeugdboeken: “Dubbelgangers” is een van zijn vroege werken. Het boek werd voor het eerst gepubliceerd in 2010, maar pas vertaald en uitgegeven in het Nederlands in 2015. Ook het boek “Uitbraak” verscheen in 2010 in het Deens en in 2015 in het Nederlands. Zijn derde jeugdboek “Foert Met Knoert” werd in 2017 in het Nederlands uitgegeven. Alle drie de jeugdboeken verschenen bij uitgeverij Clavis.

Jesper Wung-Sung snijdt in zijn boeken sociale en actuele onderwerpen aan zoals mannelijke identiteit, geweld, (on)verdraagzaamheid en sociale onrecht evenals fundamentele levensvragen.

Ook in “Dubbelgangers” komen geweld, sociale uitsluiting en discriminatie naar voren. Het hoofdpersonage Jonas lijkt bij aanvang van het verhaal een doodnormale tienerjongen te zijn die houdt van voetballen en verliefd is op een meisje Maria, maar al gauw blijkt dat hij een kopie is, gemaakt uit een stukje huid van de originele jongen en dat de maatschappij erop gericht is om kopieën te vernietigen. Er bestaan hiertoe speciale teams KB’ers die opgeroepen worden door de burgers die kopieën spotten en er worden ook prijzen uitgeloofd aan burgers om kopieën aan te geven. Kinderen worden van jongs af aan ingeprent dat kopieën slecht zijn, hoewel kopieën zoals Jonas zich nergens van bewust zijn en zich echt mens voelen.

Jonas kan ontsnappen en samen met twee andere jongens Ian en Ronnie tracht hij te overleven in het bos. De drie jongens zijn op elkaar aangewezen om te overleven, uit de handen van de KB’ers te blijven en te ontsnappen aan de wilde zwijnen. De jongens gaan op zoek naar een schip dat hun redding zou betekenen. Ze moeten hiervoor naar het Westen lopen. Er ontwikkelt een hechte vriendschap tussen het trio, maar geleidelijk aan krijgen ze het moeilijker, door de veranderende seizoenen, een aanval van wilde zwijnen waarbij Ian gewond raakt aan zijn been en waarna Ronnie zijn geheugen verliest, ziek wordt en na een paar dagen overlijdt. De dood van Ronnie hakt er serieus in bij Jonas en Ian. Jonas wordt depressief en onderneemt een zelfmoordpoging, maar Ian redt hem. Naarmate het kouder wordt en ze minder eten vinden, raken de jongens meer en meer verzwakt zowel fysisch als psychisch, maar toch blijven ze verder naar het Westen trekken.

Jesper Wung-Sung slaagt er door middel van de indeling van de hoofdstukken en de schrijfstijl in om de gemoedstoestand van Jonas en zijn vrienden mooi weer te geven. Daar waar de hoofdstukken in het begin, wanneer Jonas nog opstandig is en de jongens fysiek nog sterk zijn, gedateerd zijn met de tijd erbij, wordt het aantal dagen tussen de hoofdstukken langzaamaan langer. Na de dood van Ronnie en wanneer de jongens zich terugtrekken in het bos, worden de tijdsaanduidingen van de hoofdstukken vager. Ook de zinsbouw verandert en wordt korter en weerspiegelt aldus de gemoedstoestand van Jonas die wanhopig en depressief wordt. Naarmate de jongens fysiek meer verzwakken, zijn het ook niet echt zinnen meer, maar een aantal woorden in versvorm gegoten alsof iemand hijgend ademhaalt. Wanneer Jonas op het einde niet alleen fysiek, maar ook psychologisch instort en begint te hallucineren, vermindert ook de hoeveelheid tekst op een bladzijde. Je krijgt de indruk dat je een dagboek aan het lezen bent en ervaart op die manier de uitputting van het hoofdpersonage. Je kan haast voelen hoe hij nog amper vooruit geraakt en werkelijkheid en droomwereld niet meer van elkaar kan onderscheiden.

Hoewel “Dubbelgangers” een boek voor jongvolwassenen is dat heel wat ethische thema’s aanhaalt, voelt het naar mijn mening niet onmiddellijk zo aan tijdens het lezen. Het boek lijkt de eerste hoofdstukken meer voor jongere kinderen geschreven. Naarmate het boek vordert en de schrijfstijl verandert en je meer in de huid van het personage kruipt, verdwijnt dit gevoel wel.

“Dubbelgangers” is voor mij ook meer een sciencefiction verhaal dan een thriller. Het boek leest als een trein, maar ondanks het uitdiepen van de psychologische gemoedstoestand van het hoofdpersonage, blijft het verhaal op verschillende vlakken vrij oppervlakkig. Zo vind ik dat de vriendschapsrelatie tussen de drie jongens weinig uitgewerkt wordt en er wordt ook nergens uitleg gegeven over hoe de maatschappij met kopieën ontstaan is, hoe ze precies gemaakt zijn, of de ouders van Jonas al die tijd wisten dat hij een kopie was enzovoort. Het verhaal had naar mijn gevoel nog veel meer uitgediept kunnen worden net zoals het einde. Je vermoedt wat er gebeurt, maar je bent als lezer niet zeker. Het is als het ware een open einde en persoonlijk houdt ik daar niet van.

“Dubbelgangers” is een apart boek dat heel vlot leest en een aantal interessante thema’s aanhaalt, maar voor mij heeft het te weinig diepgang. Ik kan me er niet echt in vinden, er blijven te veel vragen open voor de lezer. Voor lezers die houden van boeken met verschillende losse eindjes in de verhaallijn die aanzetten tot debat, is dit boek wel een aanrader.

Sebastiaan Verhaeghe

Wung-Sung, J. (2015), Dubbelgangers, Clavis uitgeverij, Hasselt - Amsterdam – New York, pg 3-168

http://www.wungsung.me/index.html. Geraadpleegd op 21 oktober 2019

Meyer, D. (2015). Dubbelgangers – Jesper Wung-Sung. Geraadpleegd op 21 oktober 2019