Knap debuut!

Severine 03 februari 2020
Voor het Selfpub café mocht ik het thrillerdebuut “Egyptisch blauw” van Johnny Bollé lezen.

De cover valt onmiddellijk op en nodigt uit tot lezen. Het verhaal zelf leest heel vlot, waardoor ik het boek al vrij snel uit had. De plot heeft mij een aantal keer aangenaam verrast, door een richting uit te gaan die ik niet echt had zien aankomen. Van in het begin weet je al dat er een moord is gepleegd, maar wie de dader is en de reden die er achter zit, dat bleef wel een tijdje gissen. De proloog van het verhaal, is tevens ook een vooruitblik naar het einde. En dit stramien is ook bepalend voor de volledige verhaallijn. Er zijn voortdurend flashbacks naar zaken uit het verleden die een rol spelen in het verloop van het heden, alsook flashforwards naar de dagen vlak voor de moord. Ook zijn er vaak perspectiefwissels in het verhaal. Het is duidelijk dat het hoofdpersonage Jovanny is, maar sommige hoofdstukken worden verteld vanuit het perspectief van iemand uit zijn vriendengroep. Gelukkig is het bij ieder hoofdstuk onmiddellijk duidelijk wanneer het plaatsvind en vanuit welk personage er wordt gesproken. Anders zou het bijna niet te volgen zijn. Maar dat heeft Johnny Bollé goed voorzien. Wel zou ik “Egyptisch blauw” geen literaire thriller noemen, eerder een spannende roman, omdat ook vriendschap, drama en liefde belangrijk zijn in dit verhaal. En dit alles leidt ook tot de jammerlijke ontknoping op het einde. Het verhaal heeft mij daarom ook geraakt.

“Egyptisch blauw” is een knap debuut van Johnny Bollé. Je zit snel in het verhaal, en de plot zit goed in elkaar. Vanaf een bepaald moment had ik wel al door hoe de vork aan de steel zat. Voor een thriller had het wel nog iets spannender gemogen, maar toch had het verhaal iets wat je steeds deed verder lezen. Daarom beloon ik dit boek met een welverdiende 3*** sterren.

Meer recensies van Severine