Verdwijningen, mysterieuze moorden en drie jonge onderzoekers.

Nog net op tijd heeft Vader Vergilius het kasteel van Graaf Constantijn bereikt. Vlak nadat de vicaris en rechterhand van de Bisschop van het Vasteland is aangekomen, raakt het kasteel en het nabijgelegen dorp, door het barre winterweer, volledig afgesloten van de buitenwereld. Niemand kan er meer in of uit.

Vader Vergilius komt in eerste instantie de geheimzinnige verdwijning van Vader Fergudio onderzoeken. Maar als hij nog maar net in het kasteel is, vinden er nog meer verdwijningen en zelfs moorden plaats. Al snel raken ook de drie nieuwsgierige kinderen Servaes, Fran en Cas betrokken bij het onderzoek. Vader Vergilius vraagt hen om extra goed op te letten.

“Omdat ik het zeker wilde weten, richtte ik mijn hoofd op om de groep te kunnen tellen. En dat had ik beter niet gedaan. Mijn achterhoofd raakte even een twijg. Meer niet. Maar het was genoeg! Wat sneeuw viel naar beneden. Nauwelijks hoorbaar! Maar omdat sommige van die kerels zo dichtbij stonden, was het voldoende om hen te doen opschikken.” Mark Tijsmans

Servaes, Fran en Cas doen hun uiterste best om Vader Vergilius, gevraagd en ongevraagd, te helpen en belanden daardoor in nogal wat spannende en gevaarlijke situaties. Als dat maar goed gaat.

De knaap, de knecht, de meid, de moord van Mark Tijsmans is een lekker spannend jeugdboek dat goed op de verbeeldingskracht van de lezer inspeelt.

Het verhaal wordt verteld door Servaes, die de gebeurtenissen in en om het kasteel duidelijk en uitgebreid omschrijft, terwijl hij terugkijkt in de tijd. Het boek is opgedeeld in de dagen waarbinnen alles plaatsvindt, waarbij elke nieuwe dag begint met een klein bijbelcitaat. Iets dat goed past bij de sfeer van het verhaal en de functie van Vader Vergilius.

De knaap, de knecht, de meid, de moord is een jeugdboek dat op een best wel volwassen wijze aan de jongeren wordt verteld, zonder dat het daardoor lastig te volgen is. Wel denk ik dat de hele jonge lezers soms misschien een vraagje over het boek zullen hebben.

Het verhaal speelt zich af in het jaar 1299, maar is geenszins ouderwets. Ook als je niet van verhalen over dat tijdperk houdt, kan je van dit boek genieten. Door de vertelwijze en de leuke personages, zou het net zo goed in het nu kunnen worden geplaatst. De drie kinderen zijn vlot, nieuwsgierig en een tikje eigenwijs. Mede dankzij de karakterverschillen zullen de leergierige Servaes, de pittige en grappige Fran en de wat terughoudende Cas veel lezers aanspreken.

De knaap, de knecht, de meid, de moord van Mark Tijsmans is een onderzoekend en veelzijdig jeugdboek, waar niet alleen de junior lezer plezier aan zal beleven. Dit boek met de drie jonge speurders krijgt 4 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks