Liefde in oorlogstijd

Zal hij een weg naar De Oude Stad kunnen vinden?

Moshe wil niets liever dan zijn grote liefde, Rachel, vertellen dat hij van haar houdt. Zelfs als zij dat niet wil geloven. Ze zijn echter van elkaar gescheiden nu Rachel in De Oude Stad is, en de Arabieren daar geen Joden meer toelaten.

In heel Jeruzalem is het lastig voor de Joden, maar in De Oude Stad is de situatie wel heel nijpend en explosief. Er wordt maar weinig eten doorgelaten, en er zijn haast geen wapens waar ze zichzelf mee kunnen verdedigen.

“Vanuit de schaduw kwam een donkere schim tevoorschijn. Het was Saul, Yacovs hond. Hij geeuwde, rekte zich eens langzaam uit, ging toen schuchter naast Rachel staan en schurkte zich tegen haar benen aan. ‘O, ben jij het!” Ze knielde neer en begroef haar gezicht in de ruigbehaarde nek.” Bodie Thoene

Rachel probeert zich staande te houden en vindt vriendschap binnen de muren van De Oude Stad. Daardoor begint ze, ondanks de onmogelijke situatie, toch langzaam weer een beetje te leven. Moshe lijkt ondertussen een manier te hebben gevonden om zijn geliefde te bereiken. De vraag is alleen hoe veilig en begaanbaar deze weg is.

Een dochter van Sion is het derde deel uit de spannende en intrigerende zevendelige serie De Kronieken van Sion van Bodie Thoene.

De serie De Kronieken van Sion is niet te classificeren als een typisch oorlogsverhaal of een typisch liefdesverhaal. Ook al vertelt het wel over de afschuwelijk strijd tussen de Joden en de Arabieren, en over de liefdes die zelfs binnen dit strijdgewoel ontstaan. Het gaat ook over strijden voor waar je in gelooft en over de wil om dat waar je van houdt te beschermen.

Bodie Thoene voert de spanning in Een dochter van Sion weer een beetje verder op, en opnieuw mogen we meekijken bij de Arabieren en bij de Joden. Het is boeiend om ook met de leiders van deze beide groepen mee te kunnen kijken. Leiders die er veel voor over hebben om de strijd in hun voordeel te kunnen beslechten. Je volgt helden, huurlingen, gewetenloze en gewetensvolle personages.

Waarschijnlijk zal iedere lezer wel een voorkeur ontwikkelen voor één of meer personages, en daar is ook volop ruimte voor. Juist omdat er zoveel personages aan het woord komen, raak je betrokken bij wat er speelt. Er zal dan ook altijd wel een verhaallijn zijn die je aanspreekt. Daarnaast lopen alle verhaallijnen door in de opeenvolgende delen van de serie. Hierdoor ontstaat soms een wat abrupt einde van een deel, maar het zorgt ook voor consistentie en het laat je uitkijken naar het volgende deel. Dit alles is ook het geval bij dit derde deel van de serie.

De Kronieken van Sion 3 - Een dochter van Sion van Bodie Thoene is opnieuw enorm boeiend en krijgt net als de twee voorgaande delen 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks