Meeslepend

Hoe kan je het leven vastpakken, als jouw ogen al teveel hebben gezien?

Na alle verschrikkingen met de nazi’s en de hachelijke reis, is de ellende nog steeds niet voorbij voor Rachel. Ook in de kibboets gaat ze gebukt onder haar schaamte. De andere vrouwen veroordelen haar door wat er op haar arm staat, en door wat dat betekent. Rachel kan het hen niet kwalijk nemen. Ze kan zichzelf ook niet vergeven.

“Rachel gaf geen antwoord. Ze ging door met pakken en toen ze klaar was, ging ze staan en rechtte haar schouders. Ze keek elk van haar kwelgeesten pal in het gezicht en zei plechtig: ‘Ik ga naar huis.’ Toen draaide ze zich om....” Bodie Thoene

Rachel vindt een manier om door te reizen naar haar grootvader, die niet eens weet dat ze nog leeft. Maar dat betekent wel dat ze alweer het gevaar tegemoet moet treden. Haar grootvader woont namelijk in Jeruzalem. De plek waar het conflict tussen de Joden en de Arabieren het heftigst is. Gelukkig vindt ze hulp bij Moshe, Ellie en David. Die haar naast hun hulp ook hun ook vriendschap bieden.

Rachel, Ellie en David raken steeds meer betrokken bij de strijd die er wordt gevoerd en waar Moshe al lange tijd aan verbonden is. Met gevaar voor eigen leven vechten ze, ieder op hun eigen manier, voor de Joodse bevolking.

De kronieken van Sion van Bodie Thoene is een serie met vele gezichten. Naast spanning, politieke geschillen, corruptie en gevechten, vind je ook vriendschap, moed, verzet, liefde en romantiek. Deze veelzijdigheid maakt het een verhaal dat je oppakt, meeneemt en boeit.

Een lied in Sion is het tweede deel uit deze zevendelige serie. Een serie die je naar mijn mening echt in de juiste volgorde en niet los van elkaar zou moeten lezen. Maar na het lezen van dit tweede deel, kan ik wel zeggen dat deze boeken echt het lezen waard zijn.

In Een lied in Sion worden opnieuw diverse personages gevolgd. Wel draait het in dit deel wat meer om het personage van Rachel. Je leert meer over haar verleden en belevingswereld. De personages in deze serie zijn stuk voor stuk krachtig neergezet. Dit geeft het verhaal een sterke uitstraling.

Bodie Thoene verweeft opnieuw, op bijzondere wijze, een fictief verhaal met het waargebeurde conflict rondom de verdeling van Palestina. De auteur heeft ervoor gekozen om personages aan beide kanten van het conflict te volgen. Deze keuze creëert een extra spanningsveld in het verhaal.

De Kronieken van Sion 2 - Een lied in Sion van Bodie Thoene is het enerverende vervolg op De poorten van Sion. De Kronieken van Sion is een serie waarin verschillende verhaallijnen voor een meeslepend geheel zorgen. Ik geef ook dit tweede deel 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks