Vergeet nooit waar je vandaan komt, vergeet nooit wat je bent kwijtgeraakt.

Nyah groeit ondergronds op. Slechts tweemaal per jaar komt ze even in de buitenlucht. Door de gevaarlijke straling kan dat niet vaker en ook nooit lang. Samen met haar ouders werkt Nyah, net als vele anderen, voor een van de Grote Families. In ruil daarvoor beschermen de Grote Families en de Regenten hen tegen de straling die is ontstaan na de Laatste Oorlog.

Er zijn zeven Grote Huizen en zeven Grote Families, die de bevolking zouden moeten beschermen, maar de realiteit is maar al te vaak anders. Wanneer Nyah in haar Huis per ongeluk gruwelijke beelden voorbij ziet komen op een scherm, wordt ze plotsklaps overgeplaatst naar een ander Huis. Daar is ze als een speeltje overgeleverd aan de grillen van de jonge troonopvolger.

“Als je niet weet waarvoor je vecht, zul je nooit winnen. Ik kan pap en mam bijna naast me voelen en ze de woorden horen zeggen. Maar het is veel meer dan dat. Als je niet vecht voor wat je weet, als je niet vecht voor waar je in gelooft, zul je nooit winnen.” Ruby Coene

De beelden laten Nyah niet los omdat ze lijken op de beelden uit haar nachtmerries. Als ze de waarheid wil achterhalen zal Nyah moeten ontsnappen, en zal ze er achterkomen dat vrijheid niet vanzelf komt.

Met Sahana brengt Ruby Coene een ondergrondse wereld tot leven, waar ongelijkheid en geheimen aan de orde van de dag zijn.

Sahana draait om Nyah. Niet alleen haar ondergrondse leven, maar ook haar dromen, nachtmerries en verwarrende herinneringen spelen een grote rol. Ruby Coene wisselt de realiteit en de dromen slim af, waardoor je enerzijds meer leert over de wereld van Nyah, en anderzijds een hoop geheimzinnigheid krijgt voorgeschoteld, die gaandeweg moet worden ontrafeld.

Doordat een deel van Nyah’s herinneringen uit dromen en nachtmerries bestaan, is niet altijd duidelijk welke daarvan op waarheid berusten. Hierdoor blijft het verhaal lekker spannend, maar op bepaalde momenten haalde de wisselingen naar de dromen, voor mij, ook wat van de energie uit het verhaal. Een verhaal dat overigens heel sterk start en ook daarna volop spannende en boeiende momenten kent.

Sahana heeft een prettig tempo en voldoende originele elementen om de lezer aan het verhaal te binden. In de harde wereld van Nyah is weinig ruimte voor romantiek en humor, maar wel voor een hoop andere krachtige zaken. Zoals bijvoorbeeld het vinden van de moed om te weten waar je voor wil vechten, de kracht om dit gevecht aan te gaan en de durf om van jezelf te leren houden.

Als je van een wat donkerder young adult verhaal houdt, waarin de hoofdpersoon heel wat obstakels moet overwinnen om te ontdekken wie ze is en wie ze wil zijn, dan zal je Sahana van Ruby Coene, net als ik, met veel plezier lezen. Van mij krijgt dit boek in ieder geval 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks