Duivelse macht

Mijn eerste kennismaking met P.Dieudonné was Rechercheur De Klerck en het doodvonnis, waar ik nogal bevooroordeeld in ging omdat men sprak van een vergelijking met Baantjer. Nou niemand komt aan ‘mijn Baantjer’, dacht ik toen. Maar al lezende in dat eerste boek kreeg ik ontzag voor de auteur. Hij bewoog zich in de kringen van de Amsterdamse speurneus De Cock, maar De Klerck begon een eigen leven in Rotterdam. Het bleek terecht een heerlijk boek. Dus las ik nu ook Rechercheur De Klerck en het duivelse spel.

Moesten we in het eerste boek van P.Diedonné - inmiddels ‘onze’ - Rechercheur de Klerck nog leren kennen, in dit tweede boek begint hij zeker al meer een begrip te worden. Ook dit boek ademt de sfeer uit van de Amsterdamse Baantjer, maar toch gaan de verhalen hun eigen weg en ontwikkelt P.Dieudonné ook een eigen stijl. In dit tweede boek zie je dat al veel meer.

Flaptekst:
In zijn woning in Hillegersberg is notaris Van Bokhoven vermoord. Tot zijn grote verbazing ontdekt De Klerk dat het moordwapen een zilverkleurige ballpoint is. Naast de dode vindt hij een pulproman met op de cover een doodsbange vrouw die met een kruisboog wordt bedreigd. Op de kruisboog ligt geen pijl, maar een zilverkleurige ballpoint. Het boek is opengeslagen op een pagina waarin het draait om overspel. Is het een verwijzing naar de achtergrond van de moord of wil de dader de politie op het verkeerde been zetten ? De Klerck maakt jacht op een moordenaar die een duivels spel lijkt te spelen.

Het duivelse spel…..

Welk duivels spel zal er dan deze keer gespeeld worden? Een moord en de nodige verdachten werden voor de voeten geworpen. Aan ons de taak om Rechercheur De Klerck en zijn partner, de jonge Klaver, te helpen in hun speurtocht. Twee uitgevers die op elkaar afgeven, een notariskantoor, een familie met grote belangen, en wat buitenstaanders. Zoek het maar uit. Maar zo eenvoudig was ‘t niet. Ik volgde de gedachtegangen van De Klerck en de jonge Klaver in het verhaal. De dader al snel gevonden, ik was overtuigd, want alles wees in één richting, en immers, de jonge Klaver was het steeds met mij eens. Maar telkens werd ik toch weer teruggefloten door rechercheur De Klerck. Halverwege het boek had ik dan ook nog steeds geen flauw idee waar het naar toe zou gaan, behalve dat we op zoek waren naar een dader. Er werd zorgvuldig naar de ontknoping toegewerkt. Er zaten hier en daar wat hinten in bleek achteraf, maar ik heb ze niet herkend tijdens het lezen en heb de dader zeker niet voortijdig kunnen ontmaskeren. De hinten waren goed verborgen. Ook deze keer zat er weer een verrassend goed plot in. Er waren vele draden in een groot web, die alle kanten op gingen en er rezen evenzoveel vraagtekens. Maar aan het einde paste alles perfect in elkaar. Er waren geen losse draadjes meer.

Het verhaal is vlot leesbaar, personages goed uitgewerkt en de plaatsen delict zijn erg beeldend geschreven. Zo goed dat ik iedereen om mij heen tijdens het lezen als potentiële moordenaar zag. Een doodgewoon persoon zou de dader kunnen zijn.

Het leuke vond ik ook het zijdelingse kijkje in de keuken van een uitgeverij. Dat er pulpromans in voorkwamen en de nodige vooroordelen daarover ook even werden aangehaald. Indirect een verwijzing naar de naam van Uitgeverij E-pulp publishers, de officiële uitgever van De Klerck boeken.

De auteur heeft zich goed verdiept in de werkwijze van de recherche en het is wederom gelukt een pracht detectiveroman neer te zetten. P.Dieudonné zei altijd dat hij hoopte als zijn grote literaire voorbeeld Baantjer te kunnen schrijven. Dat gaat hem zeker goed af. Ook in dit boek proef je weer de saus van de Amsterdamse Baantjer, mede door de verwijzing naar de Céékaa van De Klerck net als Cééoocéékaa van de Cock. Oef, wat mis ik Baantjer. Nog steeds. Maar ik vind ook dat we als lezers nu Baantjer moeten loslaten en gewoon genieten van de enige echte De Klerck en hem een eigen identiteit moeten gunnen. Ik kijk uit naar een volgend boek. Een mooie serie om weer te gaan verzamelen.

Meer recensies van shirley pellikaan