Een sprong terug in de tijd naar het Amsterdam van de jaren 90

Silvie85 27 september 2022
In Voordat alles beter werd volgen we Floor, Lisette, Paul en Stefan. Het zijn twee gay-stellen, maar omdat ze de discriminatie en het geweld tegen homo’s zat zijn, besluiten ze de schijn op te houden en te trouwen als heterostellen: Paul met Floor en Stefan met Lisette. Ze gaan met z’n vieren samenwonen op twee verdiepingen, zodat elk ‘echt’ stel een eigen verdieping heeft. Maar gaat dit wel goed? In de jaren dat ze met elkaar samenwonen, gebeurt er van alles in hun leven. Er gaat iemand dood, iemand heeft een kind waar hij niets van wist, iemand raakt zwanger, etc. Dit alles vindt plaats met als achtergrond de jaren 90 in Amsterdam en alle gebeurtenissen die toen speelden.

Het verhaal wordt beschreven in dialogen, beschrijvingen, dagboekfragmenten en brieven. Hierdoor is de tekst afwisselend en vanuit het perspectief van alle vier de hoofdpersonen. Klinkt rommelig, maar is het niet. Elk stuk tekst is redelijk kort en daardoor leest het lekker weg. De thema’s van het boek zijn onder andere homoseksualiteit, aids, seksueel misbruik, rouw, familie en jeugdtrauma. Hoewel dit zware onderwerpen lijken, worden ze door de verschillende tekstvormen toch luchtig behandeld, maar niet gebagatelliseerd. Daardoor zijn deze thema’s goed te behappen.

Ik had het boek in een dag uit. Het is een fictief, maar realistisch verslag van hoe homo’s en lesbiënnes in de jaren 90 in Amsterdam leefden en met welke tegenslagen en obstakels ze te maken kregen. Een interessant en leuk inkijkje in een wereld die ik zelf niet ken. Kortom, Voordat alles beter werd is een vermakelijk boek en een aanrader om te lezen.

Meer recensies van Silvie85