"Geen donker zonder licht. Geen stilte zonder geluid. Geen sprekende mond zonder luisterend oor."

SimoneJonker 02 juli 2023
Santa Subito ✶✶✶✶ is een onverwacht, leerzaam en interessant boek. De cover is mysterieus en uitnodigt. Het triggerd je nieuwsgierigheid en speelt ook met je fantasie. Hierdoor haal wil je steeds meer lezen van het boek.

Ik zag dit boek voorbij komen voor een leesclub en het trok meteen mijn aandacht. Toen ik las dat het is geschreven door Pierre Declerq werd ik nog enthousiaster, ik ben een behoorlijke Flikken fan. Ondanks dat hij een scenario schrijver is heeft hij dit boek echt goed weggezet. (Dit schijnt niet even makkelijk te zijn).

Het lees fragment gaf me de laatste set om me aan te melden. Het is een korte maar aangrijpende binnenkomst en je vraagt je echt af hoe loopt dit verder..

In het begin was het lezen van verschillende talen wel even wennen maar uiteindelijk wende het vrij snel. Ook was dit een leuke toevoeging aan het verhaal omdat het daadwerkelijk in Italië afspeelt en je zo ook echt de sfeer, cultuur en leef gewoontes begrijpt.

De verschillende transformaties die de personages doormaakte waren ook zeker geloofwaardig en treffend. Leuk om te lezen hoe mensen kunnen veranderen door de kleinste dingen of die ene persoon. Ook de schrijfstijl was nieuw voor mij maar was erg prettig. Het waren niet al te lange hoofdstukken en je kon duidelijk herkennen waar en wanneer het zich afspeelde. Ondanks dat ik nog nooit in Rome ben geweest heb ik denk ik wel een idee hoe het daar is, hoe het eruit ziet, wat de sfeer is en daarnaast ook zeker veel geleerd van zowel religie als Rome zelf.

Wat mij voornamelijk is bijgebleven uit het boek is de uitspraak: 'Geen donker zonder licht. Geen stilte zonder geluid. Geen sprekende mond zonder luisterend oor.' Naast het leren van Italiaans, Latijns (niet anatomisch), religie en zelfs nog wat historische momenten is het zeker een aanrader!

Meer recensies van SimoneJonker