Toe-eigenen van andermans geschiedenis

stukgelezen.nl 06 maart 2024
June Hayward is een schrijfster die maar niet aan de bak komt. Haar vriendin Athena Liu echter, met een Chinese achtergrond, is succesvol. Na een avondje uit komt Athena op een vreselijke manier aan haar eind. June komt in de verleiding en steelt haar onvoltooide manuscript. De vraag is wie hier het slachtoffer en wie de dader is: de jaloerse witte vrouw die zich een historie toe-eigent die niet de hare is en gestalkt wordt, of de vrouw van kleur, door June neergezet als een bloedzuiger die beter wordt van de ellende van anderen door die om te zetten in goed verkopende, smeuïge verhalen? Geen van de personages is sympathiek en toch is deze roman invoelend en scherp geschreven. Rebecca Kuang beschrijft de problemen van (literair) sterrendom, de macht van uitgevers, sociale media en de raciale aspecten van toe-eigening op een spannende en onderhoudende manier. Het is tegelijk satire, aanklacht en suspense. Een briljante combinatie die de aandacht tot het bittere einde vasthoudt. Kuang schreef eerder succesvolle Fantasy: The Poppy War trilogie en Babel. Het laatste boek won de Nebula Award in 2022.
Lees meer op mijn literatuurblog stukgelezen.nl: https://stukgelezen.wordpress.com/2024/03/15/rebecca-f-kuang-yellowface/

Meer recensies van stukgelezen.nl