Jeanette Winterson Frankusstein

stukgelezen.nl 05 juli 2019
We betreden de bizarre wereld van seksrobots, ingevroren hoofden en Bedlam in de 19e eeuw. Dokter Ry Shelley, zowel jongen als meisje, levert lichaamsdelen aan Victor Stein, bezig met onderzoek naar robotica en het verlengen van leven. Ry stelt hem kritische vragen over zijn werk, maar wordt gehinderd door het feit dat hij zwaar verliefd is geworden. Wanneer Victor hem meeneemt naar een geheim lab blijkt pas waar hij echt mee bezig is.
Het briljante van deze roman zit hem in de verstrengeling met het verhaal van het ontstaan van Mary Shelleys boek Frankenstein, en haar drang om zich als vrouw, auteur en moeder een plek te verwerven in een mannenwereld. In haar geval de wereld van Romantische dichters Byron en Shelley- haar man- die haar uitdaagden een griezelroman te schrijven.
De humor in dit boek is een belangrijke component. Tussen al het gefilosofeer door over vergankelijkheid, maakbaarheid van leven en robotintelligentie zorgen de personages van Ron, een verkoper van seksrobots, en Claire die in de Heer is, voor de nodige hilariteit. Een stel opportunisten van het zuiverste soort. Ze deden me regelmatig schaterlachen.
Knap van Winterson, al jaren een favoriete auteur van me, hoe ze een beladen onderwerp op een totaal originele en vaak humoristische manier benadert. En ze is goed op de hoogte van de geschiedenis. Ik kwam een hoop te weten over de historie van onder anderen wiskunde, waarbij de dochter van Byron, Ada, een grote rol speelde bij het ontwerp van de eerste computer.
Lees meer op mijn blogs:

Meer recensies van stukgelezen.nl