Boeiende Noorse folklore

stukgelezen.nl 16 februari 2022
Dit zijn meeslepende, boeiende romans waarin Noorse folklore een belangrijk thema is. Een mooie reis door het Noorse land van de 19e eeuw. Onderweg leerde ik het een en ander over staafkerken, traditionele weefkunst, jachtgeweren, hengels, vliegtuigen en mythen en legenden.

De gezusters Hekne, een Siamese tweeling, laten in de 17e eeuw een prachtige erfenis na. Ze zijn zó met elkaar verbonden dat bij het weven van hun laatste creatie eerst de een, en vlak daarna de ander sterft, werkend aan het weefgetouw. In de loop der eeuwen raakt dat bijzondere tapijt verloren.
Hun vader laat ter herdenking aan de zusters twee klokken gieten waarin al het familiezilver in op gaat. Men gelooft dat de klokken voorspellende gaven hebben.
Als honderden jaren later de staafkerk van het dorp opgekocht wordt om in Duitsland opnieuw te worden opgebouwd, en de klokken en een prachtige houten Vikingdeur mee moeten, gaat de gemeenschap, waaronder de wilskrachtige en onafhankelijke Astrid Hekne, er morrend tegenin. De dominee Kai en de Duitse architect Gerhard, beide verliefd op haar, proberen de klokken te behouden, maar dat gaat helemaal mis.

In het tweede deel, over de zoon van Astrid en Gerhard, Jehans, lezen we hoe het hem vergaat, en hoe het afliep met zijn tweelingbroer Edgar. Kai, die nog steeds lijdt onder het verlies van Astrid en de klokken, gaat op zoek naar het zustertapijt en komt dan achter een aantal tot dan toe verborgen geheimen. En de ene verloren klok, achtergebleven in het meer, blijft lange tijd onder water, ondanks de pogingen van Jehans om hem op te vissen.

De ruige natuur van Noorwegen, de liefdesgeschiedenis, de uiteenlopende levens van Jehans en zijn broer en de zoektocht van Kai: dit alles verleidde me om gestaag door te lezen. Mytting heeft een fijne schrijfstijl. Beide boeken in deze reeks zijn heerlijke pageturners die mij in ieder geval uren in de ban hielden. Ik ga zeker meer van hem lezen.

Lees meer op mijn stukgelezen blog!

Meer recensies van stukgelezen.nl