Wauw....

Taartje 01 augustus 2020
Dit is het tweede boek dat ik van Arend van Dam heb gelezen en ik word alleen maar enthousiaster. Ik ben nog steeds aan het bijkomen van dit prachtige boek!

In het boek staan 20 verhalen over de oorlog maar niet de standaard verhalen die we allemaal kennen. Dit boek laat juist een andere kant van de oorlog zien. Een kant die iedereen moet kennen!

Zoals de titel al zegt zelfs tijdens de oorlog scheen de zon ook. Dat is moeilijk voor te stellen en daarom zo'n goede titel.

De verhalen zijn duidelijk opgebouwd. De meeste verhalen beginnen bij het begin van de oorlog en eindigen met het einde van de oorlog. Dat gaf mij erg veel duidelijkheid, er zitten geen open plekken in wat ik heel fijn vond.

In het boek komen vooral minder bekende verhalen voor. Zelfs al weet je veel over de oorlog, dit boek laat je nieuwe inzichten geven. Je leest verhalen over mensen die het met Hitler eens waren maar ook mensen die onderduikers hielpen zoals Miep Gies. Maar ook dwangarbeid, beeld van de dokwerker en de wederopbouw.

Het verhaal dat de meeste indruk op mij achterliet was het verhaal van George Maduro. Wat een mooi eerbetoon aan deze man. Ik heb nooit geweten dat madurodam zo is ontstaan. Maar iedereen zou dit moeten weten!

Dit boek is erg geschikt om voor te lezen. Het zijn korte verhalen over verschillende mensen. Maar door het boek zelf te lezen kan je de verhalen nog beter laten inzinken.

* * * * * - Dit boek moet je lezen!

Meer recensies van Taartje