Gezonde pizza’s

*Tau* 01 maart 2020
Denk je bij pizza ook meteen ongezond?
Dan is het de hoogste tijd om je mening bij te stellen!

De achterflap van De alternatieve pizza van Tanja Dusy belooft “tal van aangepaste recepten voor bodems, sauzen en toppings, zodat je naar hartenlust kunt genieten van een lekkere pizza zonder zorgen of schuldgevoelens”.
Dat klinkt alvast erg veelbelovend.

Bovendien geeft de cover al meteen aan dat er voor ieder wat wils zit in dit boek. Er wordt namelijk ruimschoots aandacht besteed aan versies voor wie veggie, vegan, glutenvrij en/of koolhydraatarm wil eten.
Daarnaast moedigt de auteur zelf in de inleiding aan om creatief te zijn: “Probeer, combineer, varieer – je zult vast veel nieuwe favoriete pizza’s ontdekken!”

Eerste indruk
Het eerste wat opvalt wanneer je het boek in handen hebt, is dat het er erg uitnodigend uitziet!
Op elke linkerbladzijde staat een foto waarvan het water je in de mond loopt en die maakt dat je onmiddellijk zin krijgt om zelf aan de slag te gaan.
Op de rechterbladzijde staat dan telkens het bijhorende recept dat bovendien altijd heel eenvoudig klinkt.

De praktijk

De duidelijke opsomming van de eenvoudige benodigde ingrediënten en de aanlokkelijke foto van het te bereiken eindresultaat zorgen er voor dat je vol goede moed aan de slag gaat.

Een tip voor wie dit boek in de keuken wil gebruiken: aangezien het niet altijd even makkelijk open blijft liggen, neem je er best een zwaar voorwerp bij waarmee dat probleem meteen is opgelost.

Over het algemeen worden er duidelijke aanwijzingen gegeven waardoor je stap per stap zowel de saus, de bodem als de topping kunt klaarmaken.
Toch zullen sommige omschrijvingen voor mensen die nog geen ervaring hebben met het maken van pizza’s eerder té summier of vaag zijn. Want wat wordt er bijvoorbeeld juist bedoeld met een ‘lage’ of ‘gemiddelde’ temperatuur? Het is dan soms ook even zoeken en een kwestie van een beetje uit te proberen.

Eens proeven?

Ben je benieuwd naar de inhoud van dit boek?
Dan kan je alvast eens een kijkje nemen naar het inkijkexemplaar door hier onder het kopje "Lees de eerste pagina's" te klikken op "Open het boek".

Wil je weten hoe mijn eigen ervaring verlopen is om voor het eerst in mijn leven zelf een pizza te maken?
Je leest er hier alles over!
*Waarschuwing: het water zou je wel eens in de mond kunnen lopen*

Boekgegevens
Titel: De alternatieve pizza
Auteur: Tanja Dusy
Uitgeverij: Deltas
ISBN: 9789044752243
Aantal pagina’s: 96
Prijs: € 15,95

Disclaimer
Met dank aan uitgeverij Deltas voor het beschikbaar stellen van dit boek.
Bovenstaande recensie bevat uitsluitend mijn persoonlijke en eerlijke mening.

Meer recensies van *Tau*