Het is ramadan!

tessa97 25 februari 2024
Zondag 10 maart is het zover, dan zal de maan de vorm van een sikkel aannemen. Op dit moment zal de vastenmaand, de ramadan beginnen. Een maand, waar ik als niet-islamitisch persoon, vrij weinig over weet. En zie daar een van de allereerste Nederlandstalige voorleesboeken over de ramadan. Ik was meteen geïnteresseerd in het lezen hiervan. Ten eerste omdat ik er zelf van zou kunnen leren. En ten tweede omdat ik het boek zou kunnen inzetten voor en tijdens de ramadan in de klas.

In Het is ramadan! beleef je de ramadan samen met Adam en Maryam. Vol spanning kijken zij naar de maan en wanneer deze de vorm krijgt van een croissantje zal de ramadan beginnen. Adam en Maryam doen voor het eerst mee tijdens het vasten. Het is voor Adam allemaal nog een beetje onduidelijk, maar Maryam weet heel goed wat ze staat te wachten. Zij legt dan ook steeds heel duidelijk aan Adam uit waarom ze bijvoorbeeld een zieke spin niet mogen doden of waarom ze persé een dadel nodig hebben. Op deze manier krijg je als lezer ook alle informatie wat betreft de ramadan mee.

Het verhaal springt hier en daar wel wat van de hak op de tak. Het gevoel van een duidelijke chronologische volgorde mist soms hier en daar. Wat in ieder geval wel duidelijk is dat de eerste dag en de laatste dag van de vastenmaand wordt beschreven, waarna het tijd is voor het Suikerfeest. Ook hier wordt duidelijke uitleg over gegeven. Wat ook sterk aan het verhaal is, is dat niet alleen de kinderen aan woord komen. Er komen ook volwassenen aan het woord die uitleg kunnen geven en kinderen uit de klas die onbegrip tonen voor de ramadan. Dit maakt het verhaal heel realistisch. Daarnaast is het fijn dat er achterin het boek een woordenlijst staat waarin onbekende woorden worden uitgelegd.

Het boek laat zien dat het nog best lastig is om je aan alle voorwaarden te kunnen houden. Het laat ook zien hoe moeilijk het is om niet te eten als alle andere kinderen in de klas wel mogen eten in de pauze. Deze onderwerpen zullen herkenning oproepen bij kinderen die ook mee vasten. Ik weet dan ook zeker dat dit boek een plek nodig heeft in schoolbibliotheken en in de klaslokalen!

Bedankt De Leukste Kinderboeken voor dit leesexemplaar!

Meer recensies van tessa97