Een mooi debuut

tessa97 23 februari 2021
The magpie society is deel 1 in een gloednieuwe YA mystery serie, geschreven door Zoe Sugg en Amy McCulloch. Ik wist dat Zoe Sugg een nieuw boek aan het schrijven was en was dan ook erg nieuwsgierig naar dit boek. Ik hou wel van Ya Mysteries.

‘A student found dead on the beach. A web of unanswered questions. Someone poised to strike again’.

Dit verhaal speelt zich af op Illumen Hall, een soort van middelbare school, zoals zij die hebben in Engeland. Je leest afwisselend vanuit Audrey en Ivy. Audrey is een nieuwe student op IH, zij is Amerikaanse en begint aan haar laatste twee jaar van de middelbare school. Ivy is een A-level student, perfecte student en is haar hele schooltijd al op IH. Zij heeft grootste plannen dit schooljaar en zit er dan ook zeker niet op te wachten om haar kamer te moeten delen met Audrey, een Amerikaans blond poppetje.
Ik vond het heel fijn om vanuit twee verschillende perspectieven te lezen, op die manier leer je de personages altijd wel redelijk goed kennen, alhoewel ze nog wel iets meer uitgediept hadden kunnen worden naar mijn mening.
Ook lees je af en toe een hoofdstuk dat is geschreven als een manuscript van een podcast. Deze podcast heet: Who Killed Lola? Lola is het meisje dat in het begin van de zomervakantie is overleden op het strand. De politie deed het af als een ongelukkig ongeval, maar de Voice Unknown van de podcast gelooft dit niet en roept allemaal vragen op. Ivy en Audrey kunnen het in het begin niet goed met elkaar vinden, maar later slaan ze de handen ineen om de antwoorden rondom Lola’s dood te ontrafelen. Ze stuiten op allerlei bijzondere gebeurtenissen en locaties. En ik vond dat soms wel erg toevallig, de puzzelstukjes vielen telkens precies op hun plek.
Het boek leest erg fijn, het is een heel vlotte schrijfstijl en je blijft daarom ook lezen. Ook omdat het wel een mysterieus verhaal is en ik ook wilde weten wat er nou rondom Lola is gebeurd. Maar zoals ik al zei, het boek is deel 1 van een serie en eigenlijk ben ik nog geen steek verder en bleef ik achter met genoeg vragen: Wat is er nou met Lola gebeurd? Wie zijn de Magpie Society? Wat is er in hemelsnaam aan het einde van het boek gebeurd (No spoilers). Gelukkig komt deel 2 dit jaar uit, en ondanks dat het zeker geen hoogstaande Ya Mystery is, ga ik zeker deel 2 lezen, want I need answers!

Meer recensies van tessa97