Positief verrast

Thijn14 27 april 2024
Revolutie is het eerste boek van Jeroen Windmeijer en Tjarko Evenboer dat ik heb gelezen heb en ik ben positief verrast. Beide auteurs weten de lezer van de eerste tot de laatste bladzijde te boeien en mee te nemen in de reis van Simon Reyevaar samen met zijn kompaan Nova le Temps (en later een derde persoon) door Europa. Naar mijn mening komt dit voornamelijk doordat wat betreft het lezersperspectief constant een wisseling plaatsvindt. Dit maakt dat je als lezer in sommige gevallen een voorsprong hebt op de hoofdpersonen doordat je al weet wat er gaat gebeuren. Dit zorgt ervoor dat je aandachtig blijft lezen, wat wordt versterkt door de grote hoeveelheid plottwisten. Telkens als je het idee hebt dat het voor Simon en Nova vast zal lopen, vindt er weer een wending plaats door een nieuwe gebeurtenis of een nieuwe ontdekking.

Bewonderenswaardig vind ik hoe de auteurs het verhaal rondom Jezus dusdanig weten te herschrijven dat je bijna het idee hebt dat je het werkelijke verhaal aan het lezen bent. Soms was het in het begin nog wel lastig om deze verhalen volledig te begrijpen, maar uiteindelijk viel alles op zijn plek en is het alleen maar knap om te bedenken hoe op het verhaal gekomen is. Ik zal het boek dan ook zeker aanraden, ook voor degene die, net als ik, het eerste boek (nog) niet gelezen hebben.