Het coming of age boek van Hesse

timpe348 30 augustus 2020
Fantastisch boek. Hesse beschrijft op een lyrische, poëtische wijze de coming of age van Peter Camenzind. Ik had onmiddellijk een band met het hoofdpersonage, Peter Camenzind. De beeldige en kleurrijke omschrijvingen die Hesse gebruikt deden mij moeiteloos wegdromen naar de Zwitserse Alpen. Het blijft één van mijn favoriete boeken van Hesse.

Het verhaal: Peter Camenzind groeit op in een Zwitsers bergdorpje. We volgen de jonge man vanaf het moment dat hij zijn dorpje en liefde voor de natuur achter zich laat en gaat studeren.

Aanvankelijk is Peter een typische luie student. De Waatlandse wijn is zijn beste vriend die er voor zorgt dat hij menige avond problemen heeft met het verticaal naar huis lopen. Zijn vriend Richard is de enige die hem recht houd en er voor zorgt dat Peter niet te ver van het goede spoor afdwaalt. Al snel komt hij aan de kost door boekrecensies en literaire stukjes aan de krant te slijten. Tevens bewandelt de jongeman de lijdensweg die de jonge Werther al eens verkend had. Rösi Girtanner, Erminia Aglietti, Elisabeth, hebben allen een warme gloed in Peters hart achtergelaten.

Naarmate de jaren verstrijken komt Peter meer tot rust en ontdekt de betekenis van klein geluk. Vooral de de mensen die hem na aan het hart liggen krijgen de aandacht die ze verdienen. Op het einde heeft Peter dan ook een mooie collectie engelen verzameld die hij voor altijd in hart en ziel zal meedragen.

Meer recensies van timpe348