Geweldig boek

Tineke Fraij 07 maart 2020
Na lang wachten is dan eindelijk deel 6 uitgekomen van de Zeven Zussen. Wat is dit een heerlijk boek, en als je eenmaal bent begonnen, heel moeilijk weg te leggen.
In de vorige 5 delen konden we Electra's oudere zussen volgen op hun speurtocht naar hun herkomst. Omdat Electra in sommige delen ook vluchtig figureerde, was ik erg benieuwd naar dit deel. Uit de vorige delen kreeg ik de indruk dat ze een oppervlakkig, verwend en kattig iemand is.
Electra is, in tegenstelling tot haar zussen, totaal niet geïnteresseerd in haar herkomst. Ze is zelfs haar brief en de coördinaten kwijtgeraakt. Als beroemd fotomodel reist ze de veel. Het is een zwaar leven en dat houdt ze vol met behulp van cocaine en alcohol.
Uiteindelijk komt haar brief van Pa Salt toch boven water en ze ontmoet haar grootmoeder Stella. Zij is een bekend mensenrechtenactiviste en vertelt haar over Electra's overgrootmoeder Cecily's tijd in het Kenia van vlak voor en tijdens WOII. Deze passages voeren je mee naar dat land met zijn prachtige natuur en geven een goed beeld van de cultuur en de rijke Engelse adel die daar woont. Ook komen in deze verhalen duidelijk de strijd van zowel Cecily, afkomstig uit de geprivilegieerde upper-class van New York, en Stella tegen vooroordelen en discriminatie.
Nadat een overdosis pillen haar bijna fataal werd, laat ze zich overhalen om voor behandeling in een kliniek te worden opgenomen. Het lukt haar om haar verslaving de baas te worden en dan ontpopt ze zich tot een sterke vrouw die haar roem wil gebruiken om jonge verslaafden die geen geld hebben voor dure klinieken te helpen.
Het boek eindigt met een open eind en een enorme cliffhanger, waardoor ik alweer reikhalzend uitkijk naar het laatste deel.

Meer recensies van Tineke Fraij