Tranen in de regen

Toetser01 12 april 2021
Tranen in de regen, Mariska Noordeloos, uitgeverij Keytree, 2020
Genre: thriller

Lees je een boek om zijn diepe gedachten of prachtige taalvondsten, dan hoef je Tranen in de regen niet ter hand te nemen. Maar zoek je een superspannend verhaal: lees deze thriller!
Ik heb het boek werkelijk in één adem uitgelezen. De schrijfster laat verschillende tijdlijnen dooreen lopen, waardoor er steeds feiten worden achtergehouden en zij doet dat knap. De hoofdpersoon is het meisje Chiara wier vader op zijn sterfbed zijn criminele verleden openbaart aan haar. Vanaf hoofdstuk 2 lezen wij over zijn jeugd in een woonwagenkamp en langzamerhand ontvouwt zich de gruwelijke werkelijkheid rondom hem en zijn familie.
Noordeloos hanteert een simpel taalgebruik. Korte, heldere zinnen met maximaal één bijzin. Dat is niet hinderlijk, het geeft het verhaal zelfs vaart. Wel heeft de schrijfster soms de neiging te veel uit te leggen door iets vet te zetten of een zin later in het verhaal te herhalen. Maar nogmaals: het gaat in dit boek niet over taalvondsten, het gaat om de knappe, spannende opbouw. Wat mij betreft: voor ieder die van thrillers houdt is dit boek een aanrader.

Meer recensies van Toetser01