Favoriet tot nu toe!

Veronique Janssen 07 november 2023
‘Rechercheur De Klerck en de ongewenste dood’ is alweer het negende deel in de serie. De tijd vliegt voorbij. Ik verheug me elke keer weer op een nieuw deel. In de eerste delen lijkt het nog een beetje op de boeken over De Cock (Baantjer), maar zeker in de laatste delen krijgt de serie een eigen geluid. En… eigenlijk is het niet meer te vergelijken met elkaar. Alleen maar een goed teken, want daardoor heb ik nog een detectiveserie die ik fantastisch vind.

Het verhaal is direct spannend. P. Dieudonné kan met weinig woorden veel zeggen. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een bommetje informatie. Hierdoor kun je eigenlijk alleen maar doorlezen. Het plot van dit negende deel zit meesterlijk in elkaar. Er zit een lekker tempo in.

Dit verhaal draait meer om het plot dan om de personages De Klerck en zijn assistent Klaver. Je krijgt wel wat te lezen over het persoonlijke leven van De Klerck en Klaver, maar de nadruk ligt op de misdaad. Ik ben benieuwd of we meer te weten komen over De Klerck en Klaver in het volgende deel.

De ontknoping van dit verhaal vond ik waanzinnig goed. Het zet je volledig op scherp. Sowieso zit er veel actie in dit verhaal. Veel meer dan ik eigenlijk gewend ben van de eerdere delen. Ik vind dat een toffe ontwikkeling. Misschien is dit negende deel wel mijn favoriet tot nu toe!

Deze recensie verscheen eerder op Veronique's Boekenhoekje!

Meer recensies van Veronique Janssen