Recensie Zomerhuis met zwembad

VI 20 oktober 2019
“Ik ben huisarts. Van ’s ochtends halfnegen tot één uur ’s middags houd ik spreekuur.”, zo begint Herman Koch zijn roman zomerhuis met zwembad.

De roman gaat over een huisarts (Marc) die wordt beschuldigd van het maken van een medische fout met de dood van Ralph Meier tot gevolg, een bekende acteur. In het boek wordt de aanleiding naar Ralphs dood geschetst en dit door gebruik te maken van flashback. In het begin van het verhaal krijg je een vage beschrijving van het hoofdpersonage nl. Marc. In de eerste hoofdstukken verteld Marc over zijn patiënten waaronder Ralph op een zeer cynische manier. Hij neemt twintig minuten per patiënt en volgens hem heeft hij al na één minuut gezien wat hij moest zijn, de overige negentien minuten vult hij dan met zijn aandacht. Ook is hij niet zo nauw met het voorschrijven van medicatie waardoor hij volgens hem zoveel succes heeft bij zijn patiënten. Zo komt hij uiteindelijk bij het Medisch Tuchtcollege en de dood van Ralph. Herman Koch begint dus letterlijk in medias rest, wat het in begin voor mij als lezer zeer moeilijk maakte om het verhaal te kunnen volgen. Omdat je het boek liever kwijt dan rijk bent, maar dit veranderd eenmaal je verder begint te lezen. Doorheen het verhaal, leer je zowel het gezin van Marc als Ralph beter kennen. Dit komt doordat Marc goed bevriend wordt met Ralph. Wat mij ook stoorde in het begin was de samenhang van het verhaal. Zo ging Marc van de beschrijving van een gebeurtenis ineens naar iets helemaal anders. Dit was bijvoorbeeld het geval toen Judith een scène maakte in zijn praktijk en dan begon hij ineens te vertellen over zijn taken als huisarts. Je moet als het ware wennen aan de typische schrijfstijl van Herman Koch. Men kan zich als lezer zeer goed inleven in de portagonist van het verhaal, doordat het verhaal geschreven is in de ik-verteller. Je krijgt een beeld van zijn leven en ook een inkijk in zijn gedachten. Waardoor je dus als lezer maar één bepaald overzicht krijgt van de verschillende gebeurtenissen en wat je doet afvragen of het wel degelijk om een medische fout gaat en dat er geen kwaad opzet in het spel zit. Maar je krijgt ook een beeld van hem als vader en zijn rol die hij inneemt als vader van 2 mooie dochters. Wat het verhaal ook boeiend maakt is de spanningsopbouw. De auteur houdt informatie achter en geeft deze stukje per stukje vrij, zodat je elke keer juist genoeg informatie hebt om steeds weer een ander einde te kunnen bedenken. Ook het plotselinge opduiken van associaties die de protagonist maakt met het vertellen van het verhaal. Zorgt ervoor dat je als lezer zo snel mogelijk verder wilt lezen omdat het zo spannend is.
Zomerhuis met zwembad is zeer mooi geschreven en eenmaal je verder in het boek bent leest het erg vlot en gemakkelijk. Deze roman brengt ook zeer actuele thema’s aanbod zoals geweld, overspel en verkrachting. Dit maakt de roman alleen maar boeiender want door het aanhalen van deze thema’s kan het misschien voer zijn voor maatschappelijke discussies. Hierdoor is de roman “zomerhuis met zwembad” een echt aanrader om te lezen.