De Renner

VSA 29 oktober 2019
Tim Krabbé (1978) zegt: “Tegen je verlies kunnen is een verachtelijke uitvlucht, een belediging van de geest van de sport. Wie tegen zijn verlies kan dient van sportbeoefening te worden uitgesloten” (p.153)
Hans Maarten Timotheus (Tim) Krabbé is een Nederlandse schrijver en schaker. Hij is vooral gekend voor het boek :‘Het gouden ei’. Daarnaast schreef hij ook verschillende boeken over zijn twee grootste passies namelijk schaken en wielrennen.. Na de langverwachte nieuwe roman van Tim Krabbé (1976), prijkt De renner. De renner word uitgegeven door Prometheus Amsterdam.
In deze autobiografie blikt hij terug naar zijn 309ste race : de ronde van de Mont Aigoual, een zware klimkoers in Zuid-Frankrijk. De ronde van de Mont Aigoual gaat over 137 kilometer. Het is de hoogste berg van de Cevennen, 1567 meter. Niet alleen dit het is ook de mooiste en de zwaarste koers van het seizoen. Meyruies, Lozére 26 juni 1977. Krabbe bereidt zich voor op de wedstrijd. Hij bekijkt de andere renners, stelt het eten voor onderweg samen en verkent de finish. Zijn verzorger is Stephan, wedstrijdleider is Roux. De race is begonnen en hij loopt meteen al achter. Dit had hij zeker niet verwacht. Hij kan niet volgen met de kopgroep want zijn achterstand is veel te groot en er is duidelijk iets mis. Doorheen de race kent hij nog enkele tegenslagen die later een invloed zullen hebben in de race.
Het centrale thema van dit boek is sport en doorzettingsvermogen . Tim Krabbé doet namelijk verslag van een 137 kilometer lange wielerwedstrijd in Frankrijk waar hij aan mee doet. Tim Krabbé is vastberaden om te winnen, maar loopt tijdens de wedstrijd enkele tegenslagen op. Hij heeft namelijk ontzettend hard getraind om aan de wedstrijd mee te kunnen doen. Tijdens de wedstrijd, blikt Tim Krabbé veel terug aan zijn ontwikkeling als wielrenner en aan zijn carrière . Zijn eerste race was in Anduze maar dit was geen succes hij werd 41ste van de 49 deelnemers. Het is zeker interessant dat hij over zijn carrière praat want zo kom je meer te weten over hem. Maar doordat er veel flashbacks gebruikt werden was het soms moeilijk om terug te volgen in het verhaal.
Met dit boek toont Tim Krabbé aan hoe een wielrenner zich voorbereid op een race d.m.v. op voorhand het circuit te verkennen, het eten voorbereiden, op voorhand nadenken waar en wanneer je moet schakelen in een bepaalde bocht of als je een berg gaat beklimmen. De auteur toont ook hoe een wielrenner zich mentaal moet voorbereiden en vooral mentaal sterk moet. Als wielrenner moet je ook veel doorzettingsvermogen hebben maar dit echter heeft vele coureurs hun leven gekost . Zo heeft hij enkele voorbeelden gegeven van renners die nooit opgaven en uiteindelijk stierven door hun doorzettingsvermogen onder andere Simpson. Simpson stierf bij de beklimming van de Mount Ventoux. Met dit boek heeft hij mij aangetoond hoe een wielrenner denkt tijdens de race en hoe hard ze lijden . Dus zijn intentie van dit boek was zeker geslaagd. De manier waarop ik vroeger naar het wielrennen keek is verandert door dit boek. Ik heb nu meer respect gekregen voor wielrenners omdat ze echt gepassioneerd zijn en zelf hun leven ervoor willen geven.
Dit boek valt zeker aan te raden aan sportliefhebbers en wielrenliefhebbers omdat je echter kennis moet hebben over het vakjargon wielrennen. Dit houdt in dat je een algemene kennis moet hebben over het soort taal dat ze gebruiken in het boek. Als je niet de kennis bezit is het echter moeilijk om het verhaal te volgen nl. er komen veel (onbekende)termen in het boek bv. demarreren , een gat toe rijden, een gat laten vallen , wieltjeszuiger etc… Ik apprecieer ook dat de auteur veel spanning creëerde .Tijdens het lezen van dit boek wou ik echt weten wie de race zou winnen . Daarnaast vond ik het ook leuk dat hij extra informatie gaf over zijn wielercarrière want zo kwam je meer te weten over hoe hij op het idee kwam om te gaan wielrennen, zijn eerste race en zijn passie voor wielrennen. Dit boek word geprezen om zijn originaliteit. Vooral voor het feit dat de auteur zelf de race heeft meegemaakt en niet is na vertelt door een andere persoon. Dit boek is ook niet wat je alledaags zou lezen en brengt iets verrassends met zich mee . Het is zeker een geslaagd boek.