Een verhaal met vele lagen

Wendy 28 maart 2024 Hebban Team
De Vlaamse auteur Bart Moeyaert (1964) heeft al heel wat succesvolle verhalen en prijzen op zijn palmares staan. Op zijn 19 jaar debuteerde hij met het autobiografisch verhaal 'Duet met valse noten', een jeugdboek dat door de handen is gegaan van vele lezers. In 1999 bracht hij 'Het is de liefde die we niet begrijpen' uit, een verhaal met een mooie titel, een titel die tijdens het lezen duidelijk wordt. Een titel met meerdere lagen voor een korte roman met diepere onderlaag. De roman is in drie delen verdeeld, de drie delen gaan over hetzelfde gezin, een moeder en haar vier kinderen.

*Een warme dag, de jonge vertelster rijdt met het hele gezin en de vriend van haar moeder naar haar grote zus Bonnie. Plot zet de grote broer Alex de auto aan de kant en er ontstaat een discussie met de moeder. Alex is het beu dat zijn moeder de ene vriend na de andere heeft. Toch is er meer aan de hand, een groot geheim. Een begin van twijfel over liefde, vertrouwen en wantrouwen. Een hunker naar 'graag gezien' worden.

De drie delen van het boek spelen zich af in een ontwricht gezin waar de moeder haar rol wordt overgenomen door de kinderen. Parentificatie is hier niet vreemd in het gezin. Er zit meer in het verhaal dan dat je leest, de onderlaag is alleszeggend. Deze onderlaag is zeer rakend en weet na te zinderen. De taal van Moeyaert is poëtisch en leest als een lang gedicht zonder dat het melig aanvoelt. Thema per thema komen voorbij zonder ze zelfs te benoemen, dit wordt in de handen van de lezer gelegd. Het boekje staat onder 15+ al stel ik me hier wel vragen bij? Daar het verhaal niet altijd duidelijk is, zou ik het eerder plaatsen onder 15+ ervaren lezers.

Meer recensies van Wendy