Prachtig

WendyNoordzij 13 maart 2020 Auteur
Met heel veel plezier heb ik Misrekening van Robert Terpstra gelezen. Eigenlijk lees ik heel erg weinig oorlogsboeken. Wel luisterde ik vroeger altijd naar de verhalen van mijn opa. We gingen iedere zondag bij hem op bezoek en altijd ging ik even bij hem op schoot zitten om naar zijn oorlogsverhalen te luisteren, die zich afspeelden in Rotterdam en omgeving.
Eigenlijk herkende ik me dus wel een beetje in één van de personages van het boek: Sem, die voor een schoolopdracht iemand moet interviewen. Hij kiest voor zijn oma Jo Vinke. Volgens mij kan zij net zo boeiend vertellen als mijn opa, want ook Sem is helemaal onder de indruk van alle verhalen.
Ik vind het ontzettend knap hoe de auteur in één boek verschillende verhalen de revue laat passeren, die samen een heel mooi geheel vormen. Ik heb onder andere gelezen over de jonge kleermaker Herman Vinke en zijn vrouw Jo die Kampen verruilen voor Rotterdam, dat daarna al snel wordt gebombardeerd. Daarna komt ik er achter hoe deze bombardementen hebben plaatsgevonden en welke inschattingsfouten er zijn gemaakt. Maar ook de verhalen van onder andere de Duitse Pool Franciszek Honiok die het eerste slachtoffer van de Tweede Wereldoorlog is, Leon Baker, één van de Canadezen, die Europa wil bevrijden, de Joodse Sientje Martha Elzas en de Duitse officier Werner Pluskat worden niet vergeten. De verschillende verhalen zijn heel mooi in elkaar verweven en daarna keren we iedere keer weer terug bij Sem, die zeer aandachtig naar oma luistert.
Het boek geeft niet alleen een heel verhelderend beeld van wat er allemaal gebeurd is in de oorlog (veel van de feiten waren mij niet bekend), maar ook welke impact de oorlog heeft op de levens van mensen. Ik vind het heel mooi dat de teksten met fotomateriaal worden ondersteund en dat aan het eind van het boek een overzicht wordt gegeven hoe het met de genoemde personages is afgelopen. Dat maakte bij mij zeker indruk. Het verhaal is heel vlot geschreven en daardoor makkelijk en prettig leesbaar. Ik kan het boek echt van harte aanbevelen. Het is interessant voor een groot publiek. Zelfs als je weinig oorlogsboeken leest, zoals ik. Even kreeg ik het gevoel alsof ik weer bij mijn opa op schoot zat!
Via www.misrekening.nl is het boek overigens zonder verzendkosten te bestellen!

Meer recensies van WendyNoordzij