Op zoek naar een geniale ‘badass’ thriller? Hier is’m.

wereldgenieter 15 april 2024
Jachtseizoen houdt je in trillende spanning met een “no-hero” zonder angst én met ondenkbare plot twists.

Auteur
Eigenlijk moet ik niet rond de pot draaien. De Schotse M.W. Craven is één van mijn favoriete auteurs. Zijn boeken zitten propvol humor en zijn verhalen zijn zo doordacht. Wauwie!

Zijn leven leest ook als een kroniek. Na tien jaren in het leger had hij diverse jobs onder andere als bewaker en als babysitter voor otters (!). Daarna heeft hij carrière gemaakt als reclasseringsambtenaar (en daar heeft hij vast en zeker inspiratie opgedaan). Als hij een zware behandeling heeft doorstaan voor zijn kanker nam hij ontslag en werd voltijds schrijver. Leuk weetje: door zijn fascinatie voor slangen heeft hij thuis voor een aantal jaar slangen gekweekt als inkomen en op een ogenblik was hij de grootste leverancier van het land (slik!).

Cover
Een eenzame figuur gehuld in de oranje gloed van de chihuahuawoestijn. Je voelt de hitte al.

Het verhaal
Ben Koenig houdt zich al zes jaar volledig onder de radar. Hij was een prominente leider bij de Special Operations Group van de U.S. Marshalls, maar door een incident dook hij onder. Plots staat zijn gezicht op elk T.V.-scherm en op de lijst van de 15 meest gezochte criminelen.

Zijn arrestatie leidt hem naar de Chihuahuawoestijn om een vrouw op te sporen. In het totaal afgelegen gehucht valt hij meteen op als buitenstaander en blijkbaar hebben de dorpelingen geheimen. Maar Ben heeft één grote troef: hij kent totaal geen angst.

Mijn gedacht
Nee, ik ben geen superfan van thrillers of films met ontzettend veel vuurgevechten (trouwens, die schieten constant ernaast, toch?). Desondanks vind ik de schietpartijen in Jachtseizoen fascinerend. Hoeveel kennis heeft M.W. Craven eigenlijk over wapens, gevechten, munitie, trainingsmogelijkheden, vliegtuigen, helikopters en strategieën om uitwegen te zoeken? Waar haalt hij die?

De personages schitteren! Hoofdpersonage Ben Koenig als ‘no-hero’ met moreel kompas, maar vooral Jen Draper heeft mijn hart gestolen: een “wijf” met ballen en tonnen sarcasme. De ongelooflijk bedachte plotwendingen kan je amper bijhouden en houden je volledig in de ban tot de laatste letter van het verhaal. En de zinderende humor sluimert constant door de paragrafen. Klein puntje van kritiek: de Engelse titel ‘Fearless’ vind ik beter passend (maar wie ben ik?). Oh ja, een Ben Koenig TV-serie is in de maak.

In many aspects, snakes are a lot like Ben Koenig. He’s an apex predator. He knows how to stay hidden. You won’t know he’s there, but . . . when it’s the right time to strike you sure will. And just like a snake, you’ll find he’s just as deadly, just as merciless. Just as fearless . . . (M.W. Craven)

Meer recensies van wereldgenieter