Gevarieerde maar pompeuze roman

Wijnand 22 maart 2020
Zeer gevarieerde roman vol met belevenissen/fantasieën van een kleurrijk schrijver. Het boek gaat vooral over hemzelf, zijn observaties, zijn meningen, zijn prestaties als schrijver en als minnaar. Bij vlagen heeft de roman redelijk briljante passages en bespiegelingen, maar soms gebruikt de schrijver teveel lange omhalen om bij herhaling zijn punt te maken over migratie of massatoerisme. Regelmatig voert hij fictieve personages op die een semi-intellectuele bespiegeling geven over het glorieuze Europese verleden en de ondergang van het Avondland. De roman met al z’n doemdenken over de Europese toekomst biedt genoeg aanknopingspunten om over de uitdagingen van Europa te filosoferen. Doemdenken over Europa - met Venetië als terugkerend voorbeeld - is aan mij niet zo besteed. Ik bevind mij momenteel in een dynamisch deel van Europa. Roemenie kenmerkt zich naast een bijzondere cultuur vooral door de economische groei. Van noemenswaardig toerisme is hier geen sprake en Chinezen kom ik al helemaal niet tegen. Er is nog hoop!

Meer recensies van Wijnand